Norsk
Norsk Engelsk Svenska Polsk Portugisisk
Trainor har kontor i flere land:

Elbil, lader eksisterende kursElbil, lader eksisterende kurs

Elbil, lader eksisterende kurs

Jeg har en bolig fra 2013/2014 der jeg la opp en 3x32A kurs (230V TT) til garasjen for fremtidig elbil. Ut fra forskriftene som da gjaldt (NEK400:2010) er denne kursen forsynt fra en 3x32A C jordfeilautomat. Etter hva jeg har funnet ut er dette jordfeilvern type A (schnider DCP N Vigi) og ikke type B som kreves i dag. Spørsmålet er da om jeg kan koble min nye 32A ladeboks på denne kursen å beholde eksisterende vern.

Re: Elbil, lader eksisterende kurs

Kravene i NEK 400 gjelder ved nyinstallasjon, og endringer som beskrevet i Elsikkerhet 78.

Altså; ikke krav om å bytte jordfeilvern (jfv) her. Jeg vil likevel anbefale deg å bytte til B-type jfv.

Re: Elbil, lader eksisterende kurs

Jeg er ikke enig. Dersom det her er snakk om å tilknytte en fastmontert type 2 lader, er dette noe en installatørbedrift må utføre. De foretar da en nyinstallasjon av elbil lader etter mitt syn og må da vel oppfylle krav gitt i NEK, da spesielt 722 hvor B-type spesifiseres. ?

Om det er snakk om et eksisterende stikkontakt uttak hvor kunde selv skal plugge i en ladeløsning stiller det seg dog annerledes...

Re: Elbil, lader eksisterende kurs

Mulig du har rett her 111, jeg har ikke produktspesifikk kunnskap om ladeinstallasjonen.

Mitt syn bygger jeg på at dette er en eksisterende kurs, dedikert til lading, og tenker det ikke er tilbakevirkende kraft her. Men om dette er arbeid på det elektriske anlegget, så må dette naturligvis utføres av elektrovirksomhet, og det er installatør som tar denne vurderingen.

Re: Elbil, lader eksisterende kurs

Det finnes også ladebokser du kan henge på vegg med tilførsel via industri stikk. Hva da? Sikkerheten er tilnærmet den samme, men det er ingen ny fast installasjon. Mao ingen krav til type B vern. 

Re: Elbil, lader eksisterende kurs

En slik ladeboks er vesenlig sikrere enn bare stikk sammen med den mobile ladekladden som følger med bilen.

Hvis ladeboksen monteres med fast tilkobling,  er det bedre enn om den er koblet med stikk. Det er dumt om reglene skulle praktiseres på en slik måte at det ikke ble gjort. Det å kreve type B jordvern vil kunne gjøre nettopp det. Det hender jo at det ikke er mulig å få plass til dette i eksisterende skap eller at hele kabelen til garasjen må byttes til dobbeltisolert type fordi jordværnet kun kan bli plassert på tampen.

En ladeboks er egentlig ikke annet enn en avansert stikkontakt som kommuniserer med bilen og den ladekabelen som stikkes i.

Det er ikke krav til å følge nye normer for hele kursen om en skifter en stikkontakt. Spesielt ikke om det bidrar til å øke sikkerheten utover det som eksisterer. 

Re: Elbil, lader eksisterende kurs

Takk for gode svar.

Jeg er godkjent som installatør i egen bolig så jobben blir lovlig og fagmessig utført.

Jeg synes Jon har mange gode poeng. Jeg kan jo lovlig plugge en 32A lader i stikket i garasjen. Dette ønsker jeg ikke da fagmannen i meg sier at "permanent" 32A last via stikk ikke er ideelt. Anlegget blir bedre med denne fast tilkoblet.

Det ikke plass til både ny 3fas automat og 4p jfb type b i skap uten å gjøre en større ombygging av skapet. Har ikke funnet 3p 32A jordfeilautomat type b hos min grosist.

Det andre som forvirrer meg litt er at det sies at man ikke kan ha en type b etter type a vern. Jeg kunne lett satt en type b i garasjen da ladeboks har opsjon på integrert type b vern. Må si jeg sliter litt med teorien bak dette men er jo noen år siden jeg satt på ing.skolen.. Om noen kan gjøre rede for teorien her kunne det være interesant.

Re: Elbil, lader eksisterende kurs

A foran B vil, i følge flere leverandører, medføre at A ikke vil fungere som forutsatt.

Slik beskrives dette av Siemens:
Konsekvenser ved type A
Og hva skjer så hvis du skulle benytte type A jordfeilbryter? Du kan oppleve at sumtransformatoren går i metning ved en DC-strøm (likestrøm) og ikke kobler ut som forutsatt. 
Med en lengre DC-belastning risikerer du at polariteten på sumtransformatoren blir ødelagt, og jordfeilbryteren må skiftes ut.

Se: http://w3.siemens.no/home/no/no/s...dfeilbrytere_alle_feilstroemmer.aspx.

Re: Elbil, lader eksisterende kurs

Sitat
Hans Olav Arnesen skrev:

Mulig du har rett her 111, jeg har ikke produktspesifikk kunnskap om ladeinstallasjonen.

Mitt syn bygger jeg på at dette er en eksisterende kurs, dedikert til lading, og tenker det ikke er tilbakevirkende kraft her. Men om dette er arbeid på det elektriske anlegget, så må dette naturligvis utføres av elektrovirksomhet, og det er installatør som tar denne vurderingen.

Mitt syn her stemmer også overens med hva DSB skriver her:

https://www.dsb.no/lover/elektris...yr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/.

Trainor AS fraskriver seg ethvert ansvar for hendelser og skader, herunder følgeskader som måtte oppstå som følge av feiltolking av innholdet i eller feil i innholdet i dette fagforumet eller i de interaktive kurs det er forbindelse til.

Vi beklager! Trainor.no støtter dessverre ikke lenger eldre versjoner av Internet Explorer.

Oppgrader til en nyere versjon her eller bytt nettleser, feks. til Google Chrome.

For mer informasjon eller hjelp, kontakt oss.

nor