04 2010 oppg. 1a Risikovurdering

Spurt 10:49 - 3.4.2013 av Bj|Siste svar 18:13 - 4.4.2013 av Trond Langedrag

Bj

Hei, er det noen som har komentarer til dette? jeg skriver kun rissikovurderingen.

Her vil jeg anta at gravekostnadene er betydelig større en kostnad ved å dimensjonere kabelen for fremtidig bruk, velger derfor å dimensjonere kabelebelen slik at Raskmat kan utvide til en Shneider C60N 32AC. Da kan effektbehovet økes ca 3 ganger det oppgitte. vil derfor bruke 32A som ib i mine bereininger fremover.

Siden Raskmat har ""egen trafo"" og her antas å være spesielle krav til driftsikkerhet vil jeg anbefale å ikke bruke Strømstyrt jordfeilvern heretter kalt RCD på matekabelen, jeg vil da sette opp en jordfeilversler på 300mA dette er mindre en 500mA som er minste forventede jordfeilstrøm (0,5mA pr KVA trafo) Raskmat har rutiner som er tilpasset et slikt anlegg siden de har flere slike anlegg fra før.

Siden antagelig er utenfor jordingens virkeområde legger vi en egen jordelektrode, dette gjøres i praksis ved å legge en kobber veier samman med kablene ut til lysmastene. Da er vi sikkre på at vi har jodelektrode som beskytter mot farlige berøringsspenninger mellom bomm, lysmaster og jord. siden alt er forbundet med jord.

Velger å benytte beskyttelsesmetode automatisk utkobling på matekabelen frem til tavla.

Spenningsfallet frem til tavla bør ikke overstige 2,5%, men vi må ta en totalvurdering når vi vet hvor stort spenningsfall utstyret som skal monteres tåler og hvilke tversnitt og hvor lange kabler der er frem til utstyret

Jeg vil anbefale å ha delvis selektivitet slik at ved en kortslutning i forbindelse med utstyr (utelys) som er montert vil kun vern i tavla ute ved bommen ryke. slik at der er minst mulig sjanse for at bommen mister strømmen og det er lettere med vedlikehold. Dette kan medføre ekstra kostnader men jeg vil likevel anbefale dette.

jeg vil videre anbefale å ha en mulighet for frakobling av tavla med en hovedbryter i tavla slik at vedlikehold kan skje på en best mulig måte.

Jeg vil anbefale at tavla bygges etter EN 60898 For BA 1 personer, da har Raskmat valget hvem som skal få tilgang selv.

der bør også tas en vurdering på hvor dypt kabelen skal ligge her er der et spesielt utsatt der biler kjører inn og ut på området. dette bør avklares med kunden men sån i utgangspunktet ville jeg lagt den ca 70 cm ned i bakken, der hvor der er ekstra belastning og 50 cm ellers på området.

jeg vil sjekke om en 3x25 mm2 +jord holder kravene. Jeg ser at dette er overdimensjonering, men Jeg vil likevell lagt en PFSP 3x25 mm2 AL pga at prisforskjellen er svært liten, og Raskmat får bra anlegg

beregninger ol kommer utenom
Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (6)

Trond Langedrag

Postet 16:34 - 3.4.2013
Det står ikke at du skal lage en full riskovurdeing, men å dokumentere tilførselskabeln.

Her er det jeg har svart, ser jeg ikke er helt fedig med oppgaven.

Det står ikke oppgitt anbefalt vernstørrelse men strømtrekk for fordelingskap er 4 kW

Effektbehov på 4kW. Har IT-nett tar utgangspunkt i cos ?=0,9
I_b=P/(Ux?3xcos?)=4kW/(230x?3x0,9)=11,2A

Belasting blir da 11,2 A. Det monteres 1 stk ny 16 A B karakteristikk automat i fordelingen.
Grunnet høy IK maks forutsettes det at foranstående har begrensende egenskaper med tanke på gjennomsluppet energi, og at man på bakgrunn av dette kan montere vern med lavere ICU enn IK maks i tavle +VA.
Kabelen frem til fordelingskap beregnes med utgangspunkt i en PFSP 4x4. Forlegges i grøft fra hovedfordeling +VA til fordelingskap ved bommen.
Vern 16 A B karakterstikk In =16 A
I5= 5*IN=80A I4=3*IN=48A I2= 1,45*IN=23,2A

Kabel PFSP 4x4mm2
Tabell 52 A-2 Installasjonsmetode 70
Tabell 52 B-4 Referanseinstallasjonsmetode D1
To belastede ledere gir IZ= 30A

Kabelen ligger alene og korreksjonsfaktor for kabler med parallell strømføring blir da 1.
Kabelen er forlagt i normal omgivelsestemperatur, korreksjonsfaktor temperatur blir da 1.
Dimensjonerende IZ= 30*1=30

Koordinering mellom ledere og overlastvern NEK 400 433.1
krav 1 IB?IN?IZ 16?16?30 OK
krav 2 IN?IZ 16*1,45?30A*1,45 OK

Beskyttelse mot elektrisk sjokk

Beskyttelse mot kortslutningsstrømmer

Minste feilstrøm: momentan utkobling
Ij1pmin=0,102kA dvs. 102A
I_5 for vernet er In x 5 = 16 x 5 = 80A
I_(5 )< I_j1pmin 80<102 OK!

Beregning av spenningsfall:
Forutsetning 230 V i fordeling + VA
Cos p= 0,9

?U=(?3?p?l?Ib?cos?)/A=(?3?0,0175?95?16?0,9)/4=10,36V
?U%=?U/U=10,36/230=?4,5% OK

U Fordeling ved bom=Unominel(+VA)-U?=230-10,36=219,64 OK

Patrick Loe

Postet 8:43 - 4.4.2013
Enig med Trond på denne. Du har gjort ett godt stykke arbeid det skal du ha, og de punktene du nevner er absolutt relevante. Og de fleste ville være aktuelle å ta med i besvarelsen. Måten Trond har besvart oppgaven på er i de baner sensor nok har tenkt. Du kan nevne valg og begrunne disse men trenger ikke risikovurdere så omfattende som du har gjort i dette tilfellet.

Torfinn S

Postet 11:07 - 4.4.2013
Sto det noen plass at det skulle være 3 fase? Kunne man her ha beregnet to fase anlegg? Slike små bommer er jo nå ofte forsynt med frekvensomformer og trenger således ikke trefase.

mvh
Torfinn Sørnes

Forumleder

Postet 11:10 - 4.4.2013
Det vil være greit å velge to fase om det lar seg gjøre.

Torfinn S

Postet 11:49 - 4.4.2013
Ser at Trond ved beregning av spenningsfall har regnet med 16A som vernet er på. Man får jo da et høyere spenningsfall enn om man beregner spenningsfallet ut fra reell belastning som var 11A.

Trond Langedrag

Postet 18:13 - 4.4.2013
Det er kun forventet at efekten er på ca 4kW
Så da er det greit å beregne etter sikringen.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.