Tema | Tråder | |
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1544 |
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9460 |
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 888 |
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
|
Prosess, styring og regulering | 829 |
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
![]() |
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 13 |
|
Ask questions and get answers in English | 16 |
Hei.
Sitter og prøver å løse noen oppgaver der jeg har noen spørsmål om hvilke krav som stilles til TT-nett på skip. Har forsøkt å lese meg opp i NEK410A/B og i FME, men finner ingenting konkret. Er det noen som vet om det står noe om dette i disse standardene og hvis ikke, hvor står det eventuelt da?
Takk for svar :)
Hei,
Vi har en mekanisk enhet som i utgangspunktet er ATEX-merket som:
II 2G h IIB T4 Gb
Det har oppstått spørsmål knyttet til bruk av elektrisk utstyr – en encoder og en dump valve – som monteres på enheten og kobles mot en computer i forbindelse med logging offshore.
Både encoderen og dump valve er EX-sertifisert utstyr, godkjent for bruk i sone 1, og inngår som en del av det sertifiserte systemet til computeren.
Spørsmålet er derfor:
Når disse elektriske komponentene monteres på enheten offshore og kobles til computer, er det da krav om at den mekaniske enheten sammenstilles på nytt og får elektrisk EX-merking?
Vi ønsker en avklaring på om enheten i dette tilfellet fortsatt kan regnes som en mekanisk ATEX-enhet, eller om sammenstillingen med elektriske komponenter medfører behov for ny samsvarsvurdering og oppdatert EX-merking
Hei,
Vi har en mekanisk enhet som i utgangspunktet er ATEX-merket som:
II 2G h IIB T4 Gb
Det har oppstått spørsmål knyttet til bruk av elektrisk utstyr – en encoder og en dump valve – som monteres på enheten og kobles mot en computer i forbindelse med logging offshore.
Både encoderen og dump valve er EX-sertifisert utstyr, godkjent for bruk i sone 1, og inngår som en del av det sertifiserte systemet til computeren.
Spørsmålet er derfor:
Når disse elektriske komponentene monteres på enheten offshore og kobles til computer, er det da krav om at den mekaniske enheten sammenstilles på nytt og får elektrisk EX-merking?
Vi ønsker en avklaring på om enheten i dette tilfellet fortsatt kan regnes som en mekanisk ATEX-enhet, eller om sammenstillingen med elektriske komponenter medfører behov for ny samsvarsvurdering og oppdatert EX-merking
Hei, etter å ha vært på EX-i kurs hos dere så skriver jeg ned det jeg lærte i et eget hefte. Når jeg kom til å skrive om Zenerbarrierer så kom jeg over positive, negative og ikke-polarisert barrierer. Der står det en del i EX-i boka om positive og ikke-polarisert barrierer, men veldig lite om negative. Jeg har prøvd å søke litt rundt på nettet for hva de blir brukt for, men ingen gode svar.
Jeg lurer da på når trenger man å bruke en negativ Zenerbarriere i et anlegg?
Lurer på hvor stor sikring denne motoren trenger, eller spørsmålet er vel hvor stor inverter jeg trenger.
Vil det gå med Inverter 3Kw 24v/230v
Eller 5Kw 48v/230v skal brukes på en båtheis der det er solcelle og batteridrift.
Må muligens gå ned på motorstørrelse?
Hva er den tillate prosenten i spenningsfall på en elektrisk motor?
Hei! Har noen en grei oversikt over krav til utkoblingstider kortslutning og jordfeil fra rødboka til NEK 2022?
Skal opp til en eksamen rett etter ferien og har ikke tilgang til lesestoff i ferien.. takk på forhånd
Hei,
Jeg har et spørsmål angående dokumentasjonskrav knyttet til risikovurdering og samsvarserklæring når man utfører arbeid under en rammeavtale. Kunden jeg har rammeavtale med ønsker ikke å få utarbeidet risikovurdering og samsvarserklæring for hver eneste småjobb vi utfører. I stedet ønsker de én overordnet risikovurdering og én overordnet samsvarserklæring som dekker alt arbeid innenfor rammeavtalen.
Er dette i tråd med forskriftene FEL og internkontrollforskriften? Hvordan kan man eventuelt dokumentere dette på en måte som oppfyller kravene, samtidig som man imøtekommer kundens ønske?
Alle innspill og erfaringer mottas med takk!
Hei, har en kunde som ønsker montering av elbil lader. Det er ikke plass i eksisterende sikringsskap. Vurderer derfor å sette opp utvidet tilknytningsskap hvor man har 80A KV+ 63A OV (tilsvarende eksisterende anlegg), avgang til boligen og avgang til elbil laderen.
Case;
Må man da følge NEK399 og legge opp til varslerpanel for overspenningsvenet inne i boligen?
Grublet litt på dette og fant egentlig ingen tydelige svar. Ett vern med OV karakteristikk har nok så lik spesifikasjon som en tilsvarende C automat. Eneste forskjellen jeg kan se er at OV er dyrere.
Noen som kan forklare når man må, eller burde bruke OV karakteristikk på Overbelastningsvern?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.