Tema | Tråder | |
Ex | Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1512 |
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder | Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9320 |
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart | Havindustritilsynet og IEC 61892 | 884 |
Varme arbeider | Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
Automasjon | Prosess, styring og regulering | 818 |
Elektrisk støy | Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 211 |
Batterier | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 10 |
Questions in English | Ask questions and get answers in English | 16 |
Hvordan skal man tolke veiledning til 400-8-823.1 når det gjelder krav til fordeling i frittliggende garasje? En frittliggende garasje uten boenhet omfattes generelt ikke av bolignormen, men iht. veiledningen står det at en kurs fra bolig omfattes av 823, mens kurser fra underfordeling i garasje ikke omfattes. Hvor/hva blir grensesnittet i slike tilfeller? Før eller etter en ev. underfordeling? Kurs = 203.198 "Arrangement av innretninger, utstyr eller substanser beregnet for å føre elektrisk strøm"
FEF § 4-9 sier at ved transformatorer med mer enn 1000l olje skal ha oljeoppsamling med grube. Er denne nødt til å være i nettstasjonen, eller kan nettstasjonen bygges på en slik måte at oljen ledes ut av nettstasjon til en oljeoppsamlingstank på utsiden av nettstasjonen?
Hei! I vårt hus fra 80-tallet er det en bryter til varmtvannsberede plassert på kjøkkenet, VVB står i etasjen under.
Planen er å fjerne denne bryteren.
VVB er fast tilkoblet i koblingboks. Er det krav om å ha en bryter foran VVB idag, eller er det tilstrekkelig med automatsikring i sikringsskap?
Hei.
Eg har eit problem som eg ikkje finner svaret på. Ved sjøting/sammekobling/bygging av maskenett som blir overfylt. Så er det normalt å bruke C-press eller Cadweld-sveis. Før brukte ein primadur/primax(kjert barn, mange navn). Men dette er ikkje lov slik eg forstår. (skrudde tilkoblinger skal være tilgjengelig for inspeksjon) Hvilke forskrifter/normer seier at ein ikkje kan bruke skrukoblinger under bakken?
Problemet mitt som gjer at eg stiller første spørsmål er at ein har jordet eit gjerde rundt eit h.sp. anlegg. Der sammenkoblingen av oppstikk fra ringjord og på gjerdepåle i stål er utført med kabelsko heilt i bunnen av stolpen. Også har entreprenøren fylt på 0,5m med masser. Hvis det da er krav om inspeksjon(som i det første spørsmålet mitt) så finner eg ikkje dette i forskriftene. Kan også være det står i et REN blad eller i NEK440.
Vi i firmaet ønsker å starte opp med kontroll av el-anlegg ifb med salg av bolig , takstrapporter og lignende for meglere.
Hva trenger vi av kurs for å kunne gjøre dette ?
Holder det med elektroinstallatør og erfaring innenfor dette ? eller kommer krav om kurs 405.2 og lignende ?
Hei
Er det krav til at man skal vere installatør for å bli sakkyndig driftsleder på ett høyspentanlegg?
Evt hvilke fordeler er det med det?
Har et strømaggregat 230V, måler fase og jord og får 160V. Hvorfor får jeg 160V til jord?
- Flytting av EX hengeledning.
- Ved flytting av EX hengeledning fra en stolpe til annen og valgt arbeidsmetode AUS.
Flytting til stolpe i umiddelbar nærhet og stolpebytte jobb.
Er det iht krav i FSE , 2 barrierer og kalle isolasjonen i Ex hengeledning for 1 barriere så lenge denne er uten skader.
I utgangspunktet så skal Ex hengeledning klassifiseres som uisolert.
Spørsmål kommer ifra en risikovurdering som er utført.
Jeg er sterkt uenig i at isolasjonen benyttes som en barriere ved valgt arbeidsmetode , men står rettet visst noen har noe konkret på dette.
Har et powerpanel som skal styre en sentrifuge med noe motorer osv.
Inni dette powerpanelet er det noen frekvensomformere.
Må powerkabelen til dette panelet være skjermet eller holder det med gummikabel og skjermede kabler ut til sentrifugen?
I forbindelse med fornyelse av godkjenning som akseptert elektroforetak for kontroll på fiske og fangstfartøy under 15m så har det dukket opp spm. ihht FKE.
Hvem kan utføre kontrollen?
DSB mener man må ha relevant master- eller bachelorgrad eller toårig utdanning som fagskoletekniker med relevant fagbrev. Vedkommende skal i tillegg ha minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning.
Ut fra dette så er en med fagbrev m/maritim fordypning og praksis på 20-25 år med drift/vedlikehold og restaurering på fartøy samt utført kontroller i fra da disse kontrollene ble innført i sin tid IKKE er godkjent lenger til å utføre disse typer kontroller.
Nedenfor er utdrag fra avtalen som henviser til kvalifikasjonskrav. Særlig kulepkt. 5.
Har og lagt ved hele avtalen.
4 Lover, forskrifter og retningslinjer mv.
• Kontroll av et fartøys elektriske anlegg som omfattes av denne avtalen, skal understøtte det offentlige tilsynet og sikre at fartøyet og dets utrustning er i samsvar med gjeldende norske lover og forskrifter.
• Det aksepterte elektroforetaket skal være registrert i Elvirksomhetsregisteret og benytte kvalifisert personell i samsvar med forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek) og vedlegg til denne avtale.
• Fek oppstiller kvalifikasjonskrav for å utføre offentlig tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr, jf. § 10 første ledd, og skal ha kunnskap om:
a) relevant regelverk og tolkninger av dette
b) måleteknikk
• Den som har det faglige ansvaret for offentlig tilsyn med elektriske anlegg, skal oppfylle vilkårene i fek § 10 andre ledd, og skal ha kunnskap om pkt. a og d.
• DSB setter også som krav at de personer som skal utføre kontroll og faglig ansvarlig for disse, skal ha minst 1 år dokumentert relevant praksis som er knyttet til maritime elektriske anlegg etter endt utdanning. Den relevante praksisen knyttet til maritime elektriske anlegg kan være en del av de 3 årene som er satt som krav i § 7 første ledd.
• Faglig ansvarlig og de/den som skal utføre kontrollen skal være ansatt på samme geografiske adresse, det vil normalt være underenhetens organisasjonsnummer, jf. fek §§ 3 og 5.
• Dersom det aksepterte elektroforetaket er i tvil om forståelsen av lover, forskrifter og retningslinjer mv. som kommer til anvendelse ved kontroll på fartøy som omfattes av denne avtale, skal problemstillingen forelegges DSB for avklaring
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.