April 2010 Oppgave 1 b)

Spurt 16:49 - 12.10.2012 av Kim|Siste svar 18:07 - 12.10.2012 av Kim

Kim

Vedlegg 6 viser to forskjellige feilstrømmer for hvert tverrsnitt.
Gi en forklaring på hvorfor strømmene er forskjellige, og hvilke forutsetninger som ligger til grunn for beregningene av disse strømmene.

Vedlegg 6:
Fordelingen har egen jordelektrode. Utgående kurser er maksimalt 95 meter.
Tverrsnitt (mm2) 1,5 2,5 4 6 10 16 25
Ik 2p min (kA) 0,078 0,127 0,204 0,305 0,51 0,804 1,251
Ijordfeil min (kA) 0,039 0,063 0,102 0,153 0,257 0,407 0,497
Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (5)

Kim

Postet 16:54 - 12.10.2012
OK svar?

Ijordfeil min er den topolte jordfeil. Denne er mindre enn minste topolte kortslutningsstrøm fordi vi her også tar hensyn til at jordfeilen kan opptre på to forskjellige steder som medfører en tilleggsresistans i jordsmonnet, eventuelt jordingssystemet. Den topolte kortslutningsstrømmen er beregnet ut ifra motstand i alle kabler og trafoviklinger i lengste punkt fra trafo. Det er også tatt hensyn til kortslutningseffekten i høyspenningsnettet, men den vil ikke være den dimensjonerende. I tillegg er det korrigert for spenning, siden denne kan være lavere enn 230V. Det er også korrigert for temperatur opp til 70 grader i kabelen. Ijordfeil min er definert som halvparten av den minste topolte kortslutningsstrømmen.

Andr

Postet 17:28 - 12.10.2012
Eventuelt;

Tabellen viser to ulike feilstrømmer da det er to ulike feilsituasjoner. I det ene tilfellet har vi en 2pol min. kortslutningsstrøm. C faktoren for min strømmer er 0,95, og temp. er kompensert for maks temp. som lederisolasjon tåler. Til grunn for utregningen ligger 2xZ+Total, Den totale impedansen

I det andre tilfellet har vi en dobbel jordslutning, definisjonen på dette er jordfeil på tenkt identisk kurs, dvs. jordfeil fra en fas, via beskyttelsesleder til annen fas. Det er i dette tilfellet også en min. kortslutningsstrøm, og følgelig er C faktor og temperatur den samme som i tilfellet over, men til grunn for denne beregning ligger 2xZ+Total+ZPe leder, Impedansen i Pe leder kommer i tillegg og vi Får en lavere feilstrøm enn i det første tilfellet

Andr

Postet 17:28 - 12.10.2012
Eventuelt;

Tabellen viser to ulike feilstrømmer da det er to ulike feilsituasjoner. I det ene tilfellet har vi en 2pol min. kortslutningsstrøm. C faktoren for min strømmer er 0,95, og temp. er kompensert for maks temp. som lederisolasjon tåler. Til grunn for utregningen ligger 2xZ+Total, Den totale impedansen

I det andre tilfellet har vi en dobbel jordslutning, definisjonen på dette er jordfeil på tenkt identisk kurs, dvs. jordfeil fra en fas, via beskyttelsesleder til annen fas. Det er i dette tilfellet også en min. kortslutningsstrøm, og følgelig er C faktor og temperatur den samme som i tilfellet over, men til grunn for denne beregning ligger 2xZ+Total+ZPe leder, Impedansen i Pe leder kommer i tillegg og vi Får en lavere feilstrøm enn i det første tilfellet

Forumleder

Postet 17:51 - 12.10.2012
Ik2pmin er her kortslutning mellom to faser på tamp av kabel. Ijordfeilmin er her jordslutning mellom fas og jord i tamp av en kabel og jordslutning mellom en annen fas og jord i tamp av en tenkt identisk kurs. Siden du da får dobbel så lang kabel vil Ijordfeil strømmen være omtrent halvparten av Ik2polmin.

Kim

Postet 18:07 - 12.10.2012
Ok. Er det fullstendig svar på oppgaven?

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.