Hei
Jeg har en trefaset asynkronmotor som skal anvendes ifb med bagasjebånd jeg har ingen merkeskilt på motoren, men... Hvilken start metode er å anbefale ?
I tillegg hvordan restarter man ett slik anlegg etter strømbrudd og overlast?
PS: Skoleoppgave.
Hei,
"Det enkle er oftest det beste", er det noe som heter. Mitt utgangspunkt er derfor direktestart. Når motoren spenningsettes, trekker den full startstrøm. Dette er typisk 5 - 7 ganger normal, full belastningsstrøm.
La meg ta et eksempel: Hvis motoren trekker 10A ved full drift, vil startstrømmen ligge i området 50 - 70A.
Det startapparatet som bygges rundt en motor har vanligvis til hensikt å skulle dempe det strømstøtet som nødvendigvis må komme når motoren starter. Videre må startapparatet også kunne håndtere den energien som lasta trenger for å komme i bevegelse.
Når motoren koples direkte inn gjennom en enkel kontaktor får vi et maksimalt strømstøt, men også et maksimalt startmoment slik at starttiden blir kortest mulig. Dette startapparatet anbefales motorer opp til ca. 25 KW.
1: Sikringene har til oppgave å verne anlegget mot kortslutning.
2: Det termiske vernet skal verne ledningsanlegget og motoren mot overbelastning. Dersom dette stilles nøyaktig inn, vil det også kunne verne motoren og maskinen mot mekaniske feil.
3: Ledningsanlegget dimensjoneres etter innstillingen på det termiske vernet.
Det kan være en ulempe at det i noen få sekunder, mens motoren kjører opp sitt turtall, trekkes såpass høy effekt fra nettet.
Derfor egner direktestart seg kun for relativt små motorer (opp til 25 kilowatt)
Har du direktestart med en skikkelig sterk motor, vil startstrømmen være så stor at den nærmest "sluker" nettet, og nettet klarer ikke å levere fin, pen sinus lenger med rett frekvens og spenning. Da skapes det harmoniske forvrenginger på nettet; noe nettselskapene misliker.
Hvis dette skjer må man vurdere andre startmetoder enn direktestart. En "myk"-starter trekker ikke så "brutal" startstrøm, og strømnettet opprettholder sin frekvens, spenning og fine sinuskurve uten forvrengninger.
PS: En strøm 50- 70A i eksemplet over, er uproblematisk for et strømnett. Det er vanskelig å gi noen konkrete tall for når det oppstår harmoniske forvrengninger på nettet eller ikke.
Hvis man har direktestart, er det bare å starte den igjen etter et strømbrudd. Hvis motorvernet overbelastes, er det bare å resette vernet, foreta en enkel vurdering og feilsøking på hvorfor motoren ble overbelastet, og deretter ta en (direkte)-start.
Figur: Automatisk gjenoppstart av motor ved gjenopprettet kraftforsyning:
Figur: Varselskilt om fare
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.