Hei,
Det kraftbehov, som vi har i reguleringsventiler, er summen av en rekke forhold som virker inn på noe forskjellig måte. Det dominerende kraftbehov er imidlertid trykkfallet over ventilpluggen, vanligvis i lukket stilling, men kraftbehovet kan øke sterkt ved innvirkningen av gjennomstrømningen.
Aktuatorkraften må være (det vil si sterk nok) slik at vi er sikker på at ventilen, avhengig om den er ""Fail Open"" eller ""Fail Close"" - åpner henholdsvis stenger ved signalsvikt.
For enhver ventil er det viktig at man kjenner de krefter som opptrer slik at man kan velge riktig ventil/aktuator-kombinasjon som kan gi den ønskede slaglengde (vandring) ved den aktuelle endring i signalinngangen.
Bench set er hva vi på engelsk kaller for ""Travel compression"". Det er den aktuatorkraft som trengs for å komprimere aktuatorfjæren uten at andre ytre forstyrrelser (for eksempel prosesskrefter på ventilpluggen eller friksjon i pakkboksen).
Bench Set av aktuatorfjær er altså det aktuatortrykk som skal til for å få aktuatorspindelen til å vandre 100 % (uten innvirkning av andre krefter enn selve aktuatorkraften). Det er viktig her at aktuatorspindelen er frakoblet ventilspindelen når vi foretar Bench Set.
I ditt tilfelle er Bench Set oppgitt til 3 til 15 psi. Hva skal gjøres?
Kjør 3 psi (tilsvarende 0,2 bar) inn på aktuator. Nå skal du justere ""Zero"" på aktuatorfjærvandringen ved å justere en aktuatorskrue (""Spring Seat""). Dersom aktuatorfjæren har riktig stivhet, skal aktuatorspindelen vandre den oppgitte vandringen når du har tilført 15 psi (tilsvarende 1,0 bar) til aktuatoren. Det er altså ingen direkte ""Span""-justering. ""Span"" er således innebygget i fjærstivheten.
http://midwestvalveparts.thomasnet.com/Asset/657-Actuator.jpg