Beregning av kabel og vern

Spurt 21:37 - 8.2.2013 av L|Siste svar 12:38 - 17.2.2013 av .

L

Hei

Jeg lurer litt rundt dette med kabel og vern. Si jeg får en oppgave som f.eks dreieretningsvender, mykstarter eller lignende. Hva skal da egentlig beregnes?

Vi har jo vern på både hoved, styrestrøm og motorvern i tillegg. skal kabler mellom sikring og motorvern ha en utregning, og fra motorvern og ut til motor ha en egen? Hva med styrestrømmen?
Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (4)

Forumleder

Postet 8:52 - 11.2.2013
Når det gjelder beregning (koordinering) av kabel og vern, er det slik at det skal dokumenteres at valgt utstyr tåler kortslutnings- og jordslutningsytelser i anlegget. Hvilket utstyr det må beregnes for og fra hvilket trinn i det elektriske fordelingsnettet er avhengig av oppgaven du får.

Vanligvis gjøres koordineringsvurdering- og beregning for hovedkomponenten. I dine foreslåtte tilfeller innebærer det dimensjonering og koordinering av motoravgangens sikring og vern i starterskap og motorens tilførselskabel.

Det er ikke vanlig å gjøre dimensjonerende beregning for styrestrømskrets når den er intern i et starterskap, det er ingen strømtrekk, kabel- eller ledningslengder av betydning i sammenhengen. Strømtrekk i kretsen er gjerne begrenset til forbruket for en kontaktorspole og kanskje noen indikatorlamper. Det vesentlige er at styrestrømskretsen har selektivitet i forhold til hovedkomponent, dermed får styrestrømskretsen sikring og sikringsytelse separert fra hovedkomponent på tilførselssiden i starterskapet. Tverrsnitt i styrestrømskretsen skal minst tilfredsstille minimumskravet NEK400 stiller i forhold til valgt styrestrømssikring.

Under forutsetning av at hovedkomponentens sikring og motorvern befinner seg i samme skap (motorstarter), gjøres det normalt heller ikke noen egen vurdering for elektriske ledere i denne begrensete delen av kretsen under vurderingen at det ikke er noen kabellengde av betydning. Tverrsnitt for denne delen av kretsen skal være som du velger eller beregner for motorens (hovedkomponentens) tilførselskabel.

Hilsen
Bjørn Snorre Kaupang

L

Postet 15:33 - 11.2.2013
Tusen takk for kjempe utfyllende svar!

For å være på den sikre siden oppsumerer jeg at jeg trenger å:

-Beregne kabel og vern for hovedsikring til hovedstrøm og frem til motor.
-Sjekke at kabel i styrestrøm er ift NEK400
-Bruke samme kabelstørrelse mellom hoved vern og motorvern
-Sjekke at motorvern er rett innstilt.

Er jeg på rett spor da? :)

Forumleder

Postet 7:38 - 12.2.2013
Generelt; ja til alle punkt. Men jeg har en forventning om at motorvernet ditt er montert på en kontaktor.

.

Postet 12:38 - 17.2.2013
Regner med det samme gjelder når Styrestrøm sikringen forsyner en PLS? Da den ikke trekker noe særlig den heller?

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.