NEK-IEC 60204-1:2016 Annex A Beskriver kravene til sikringer når det gjelder automatisk utkobling under feil. Annex A beskriver kravene til TN- og TT-anlegg, men ikke IT-anlegg.
Betyr det at kravene ikke gjelder for IT-anlegg?
Hei Lærling,
Tusen takk for spørsmålet og din nysgjerrighet.
NEK IEC 60204-1 (Maskinsikkerhet - Del 1: Generelle krav) Tillegg 'A' - Beskyttelse mot indirekte berøring i TN-systemer gjelder ikke for IT-systemer.
Er det meg, eller er 60204 litt slapp når det gjelder beskyttelse mot kortslutting. NEK400 stiller flere krav. F.eks. at sikringen og kabelen skal tåle den maksimale kornsluttingstrømmen i en kurs og at en kurs skal ha garantert utkobling hvis det skjer en kortslutting(I5
Hei,
Nedenfor vises en illustrasjon som er hentet fra DSB. For noen år siden gjorde de en presisering mellom NEK 400 og NEK 60204.
http://elsikkerhetsportalen.no/elbransjen/se-ogs%C3%A5/Maskinsikkerhetsnormen
Oppsummert kan vi si at den faste installasjonen (det som vises på den venstre halvdelen av illustrasjonen) omfattes av krav i NEK 400. Og, her ligger blant annet krav til vern/kortslutningsbeskyttelse.
NEK 400 gjelder helt frem til termineringsklemmene for tavla/styreskapet for maskinen.
Jeg meg til slutt komme til ditt innledende spørsmål om NEK IEC 60204-1 Tillegg "A". Dette dokumentet er en standard, og ikke en forskrift/lov. Siden NEK IEC 60204 er en standard, blir det jo litt frivillig om man ønsker å følge det som står i standarden, så lengde man oppfyller forskriftens krav til sikkerhet.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-05-20-544
Så det er ikke forbudt å si at tillegg 'A' gjelder for IT-anlegg ...
Ok, takk for hjelpen :)
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.