Landstrøm, høy spenning - Båt

Spurt 15:07 - 29.11.2016 av Thomas Jørgensen|Siste svar 7:12 - 1.12.2016 av Thomas

Thomas Jørgensen

Har vært på en hurtigbåt kai i Harstad. Her klaget de på at alle UPS'er og slikt utstyr begynte og pipe ved overgang fra generator-drift, til land-drift. - Dette er et problem som bare oppstår ved kaien i Harstad.

- Ved måling på landstrøm-inntaket, så fant jeg ut at spenningen låg over 250V. (synes dette virker ganske høyt; Etter EU-normen skal spenningen være 230 volt - 10 / +5%. Tidligere var normen 220 volt +/- 10%.)

*Det er montert 2 stk UPS, av typen VH1100. Disse skal være veldig robuste.

- Kan dette være årsaken, eller er det sannsynligvis noe annet?

- Jeg vet at de også har problemer med et type rel'e, som er en standard laget til hurtigbåten, og er produsert i Kina (veldig vanskelig og få tak i). Det byttes ut 4-5 ganger i måneden av disse!. - Rel'e er EU godkjente.

Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (5)

HwT

Postet 16:09 - 30.11.2016

Har du lest i spesifikasjonen på UPSen når den er innstilt til å koble ut? Finner ingen ups som heter "VH1100" på google.. Er UPSen av en ON-Line type?

Angående relet så kan du prøve å koble til en "snubber"/motstand eller lignende. Eller er det spolen som ryker?

Bytte ut med SCR?

Rune Øverland

Postet 16:25 - 30.11.2016

Hei,

Kan det være snakk om UPS av fabrikatet VH-1000?

http://www.gegridsolutions.com/products/manuals/PowerQuality/GE_UPS_OPM_VHU_0K7_2K0_XUL_V040_final.pdf

Punkt 7: Trouble shooting:

https://coromatic.no/wp-content/uploads/2015/06/VH-700-3000VA-teknisk.pdf

Rune Øverland

Postet 17:52 - 30.11.2016

Et mulig drifts-scenario er "Bypass Alarm"

Thomas

Postet 7:06 - 1.12.2016

Angående rel'e: er ikke snubber for større rel'e, og skal forminske eller fjerne gnisten som oppstår i mellom kontaktsetene ved aktivering og de-aktivering?

Thomas

Postet 7:12 - 1.12.2016

Stemmer, er av UPS av fabrikatet VH-1000.

- Det kan hende at det er brukt en annen fase-rekkefølge i fra motordrift, til landtilkobling. Dette kan jeg sjekke neste gang jeg skal innom båten :)

- By-pass løsning vil vell egentlig bare flytte problemet direkte på viktig utstyr. Spenningen er sannsynligvis over 250V konstant. (Samme type UPS'er er montert på andre hurtigbåter som skal inn til samme kai, og fungerer som de skal).

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.