Hei. Jeg sitter og leser til skipselektriker eksamen som privatist, og ble litt usikker på et begrep når det gjelder lastfordeling mellom generatorer.
Er aktiv lastfordeling og automatisk lastfordeling det samme?
Hei,
Jeg har prøvd å lete i litteratur etter definisjoner, men har ikke funnet dette på hva du etterspør. Jeg er derfor usikker på om jeg kan likestille begrepene 'aktiv lastfordeling' og 'automatisk lastfordeling'.
Hva menes med lastfordeling (på engelsk 'Load Sharing'? Ved installasjoner der to eller flere generatorer normalt går i parallell, skal den maksimale belastningen, som kobles til og fra, bli delt mellom generatorene i forhold til størrelsen.
Vi snakker jo også om aktiv og reaktiv last. Og, aktiv last er kun avhengig av drivmaskinens regulator. Som kjent er det utelukkende drivmaskinens regulator (Speed Droop) som bestemmer hvor stor aktiv belastning i kilowatt (kW) aggregatet skal kunne levere. Den aktive lastfordelingen hos generatorer er generelt basert på deres frekvens-karakteristikker, det vil si deres frekvens versus aktive effektgenerering.
Ta gjerne en tur innom denne trainor-forumtråden:https://www.trainor.no/cms/Forum/Automasjon/Generator-statikk?switchlang=1
Ved å tilføre mer drivstoff til motoren i et generator-sett, vil dette ikke lede til høyere turtall (det vil si frekvens), men den vil ta en større andel av den totale kW-lasten som den kan levere. Derimot, hadde det kun vært én motor/generator og vi hadde økt tilførsel av drivstoff, ville turtallet (frekvensen) øke.
Ved å tilføre mindre drivstoff til motoren i et generator-sett, vil dette ikke lede til lavere turtall (det vil si frekvens), men den vil ta en lavere andel av den totale kW-lasten som den kan levere. Derimot, hadde det kun vært én motor/generator og vi hadde redusert tilførsel av drivstoff, ville turtallet (frekvensen) reduseres.
I begrepet for aktiv lastfordeling legger jeg til grunn et overordnet datasystem, gjerne omtalt som "Power Management System - PMS", som styrer fordelingen av belastningen av generatorene i parallelldrift.
Det er utfordrende å vite noe sikkert hva andre mener med/definerer "automatisk lastfordeling", og eventuelle hvilke begrensninger de legger i begrepet "automatisk". Det ser ut som om "Automatic Load Sharing"-begrepet som oftest knyttes til transformatorer., mens "Active Load Sharing"-begrepet som oftest knyttes til generatorer.
Ok, takk for svar.
hei,
Tror ikke man kan likestille de to begrepene.
Jeg tror at med automatisk lastfordeling menes PMS, dette er et system som tar seg av fordelingen av den aktive lasten og muligens den reaktive lasten.
håper dette hjalp, arrester meg gjerne hvis det er feil.
Hei, ja det høres logisk ut.
Og det jeg har kommet frem til med aktiv lastfordeling er at den aktive lasten fordeles ved å stille opp og ned hastigheten på motorene. Så med aktiv lastfordeling, menes da såkalt frekvensregulering(isokron) av generatorene, dvs. at PMS gir signal til motorene slik at lasten fordeles helt likt mellom alle generatorene i parallelldrift og at frekvensen holdes konstant på 60Hz gjennom hele lastregisteret.
Men jeg ville tro det var vanlig at de fleste anlegg har et slikt reguleringssystem som gjør at frekvensen holdes konstant uavhengig av ulike belastninger?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.