Har spurt de såkalt fagutdannede på jobben om sammenhengen mellom tomgangstrøm og belastningstrøm på en asynkronmotor uten å få det jeg mener er det dyptgående logisk svar.... hvordan forklarer man at en motor f.eks drar 5A på tomgang ved 230V tilført spenning uten akselbelastning og f.eks 35A ved låst aksel.... hva er det som skjer inne i motoren???
Hei Læregutten elektro,
Tusen takk for spørsmålet ditt, og din interesse for faget.
På Trainor fagforumet har jeg tidligere skrevet litt om elektriske motorer:
https://prod.trainor.no/cms/Forum/Automasjon/Cos-fee
På din "tråd" tar jeg derfor kun med et sammendrag av den vanligste typen elektrisk motor: Asynkron vekselstrømsmotor.
En motor forbruker aktiv effekt (P) - belastningsstrøm, som den konverterer til mekanisk arbeid (det vil si motor-turtall), og bruker (men ikke forbruker) reaktiv effekt (Q) som trengs for magnetisering av motoren (slik at den er i stand til å lage aktiv effekt). Den reaktive effekten utfører ikke noe mekanisk arbeid, og vi kan kalle den for 'tomgangsstrøm. Vi kan si at (Q) er "et nødvendig onde". Magnetiseringsstrømmen induseres i rotoren fra statorviklingen omtrent som fra primær til sekundærviklingen i en transformator.
Vi tenker oss her en motor som mottar elektrisitet via to separate ledere. Den røde leverer magnetiseringsstrømmen (Q) til motoren. Det er viktig å merke seg at denne strømmen er konstant, uavhengig om motoren arbeider eller ikke. Størrelsen på (Q)-strømmen står i forhold til motorstørrelsen. Og, denne strømmen konsumeres altså ikke i motoren.
I den blå lederen (P) leveres belastningsstrømmen som skal brukes til arbeid. Belastningsstrømmen er proporsjonal med motorbelastningen. Og, denne energien konsumeres i motoren. Desto mer arbeid som skal gjøres, desto høyere (P)-belastningsstrøm.
I mange industribedrifter finnes det en mengde motorer som er i gang, selv om de bare tidesvis belastes (intermittent drift). Eksempler kan være motorer for boreverk, fresemaskiner, slipeutstyr, kompressorer. Mens de går i tomgang, trekker de stort sett bare magnetiseringsstrøm (Q reaktiv strøm (induktiv pga. spole i motorene)). Denne magnetiseringsstrømmen kan være meget betydelig (20-80% av merkestrøm!!), og må normalt hentes "fra nettet"; dvs. at kraftleverandøren må levere den. Denne reaktive strømmen må produseres i generatorene, videre formidles gjennom transformatorer, linjer og koblingsutstyr, som derved må dimensjoneres rikeligere enn hva som ville være nødvendig for å få frem den den nyttige, eller aktive effekten.
Tilbake til spørsmålet ditt: hvordan forklarer man at en motor f.eks drar 5A på tomgang ved 230V tilført spenning uten akselbelastning og f.eks 35A ved låst aksel?
En asynkron elektromotor, som går i tomgang (uten belastning) trekker kun magnetiseringsstrøm for å holde turtallet oppe; for eksempel 5A. Med ekstrem tung last (låst rotoraksling) trekker den elektriske motoren i tillegg svært høy arbeids-/belastningsstrøm; for eksempel 30A.
Takk, det forklarte meg mye mere ja :), da har jeg fått svar på det meste, men hva står "S" for?
'S' heter kompleks effekt.
'S' er en kombinasjon av den aktive effekten (P) som brukes for å drive en motorlast (pumpe, vifte etc) og magnetiseringseffekten (Q).
Størrelsene danner en rettvinklet trekant, og vi kan bruke Pytagoras-setningen for å kalkulere 'S'. 'P' og 'Q' vil være katetene i trekanten, og 'S' hypotenusen.
Ok, takk
Vet du forresten om det finnes et display for frontmontasje i styreskap med QPS fremstilt grafisk?
Det hadde være interessant i opplæringssammenheng... tenkte jeg skulle lage et skap på verkstedet med simulering av dette..
Hei,
Nei, jeg har ikke kjennskap til frontdisplay som håndterer QPS-fremstilt grafisk.
Lykke til med prosjektet ditt.
Kanskje du kan bruke en nettanalysator for presentasjon av qps?
Eks carlo gavazzi wm30
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTs_Y4nEg9dxP6MDR4110HwCtwlq4sCI0_gBn6EGF6WNlwXv-UZmQ
Vi har de installert i hovedtavlene i fabrikken, men bra tips. Det jeg er ute etter er kun et rent QPS instrument ettersom en bare skal presentere en isolert sak som motorbelastning..
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.