Motorkobling, begge retninger

Spurt 18:21 - 20.7.2020 av Sigurd Sollien|Siste svar 10:02 - 22.8.2022 av Jonny S

Sigurd Sollien

Hei

Har en 1 fase motor som skal drive et båtspill. Av den grunn må den kunne gå begge veier, da den har kondensator som forskyver en sinuskurve går dette.

(Bilder er nedenfor som et album igjennom imgur)

Men spørsmålet. Den skal drives av bryter som på bildet. Her er det en knapp man trykker på for opp og ned, samt en nødstopp. Har satt opp kontaktor som har tidsrele for at den skal stoppe skikkelig, før noen prøver og starte motor i andre retning. Men jeg har ikke nok kunnskap for og tørre og koble motor. Det jeg har nå

Kontaktorer koblet i tidsrele via brun-blå som inn og ut for L1, for og drive kontaktor.

Er dette riktig tenkt? Og da derfra til igjennom kontaktoren til motor for og få brun ned, men da mister jeg blå?

Og hvordan jeg skal koble den kontrollen ned på motor? Jeg må jo fjerne laskene i motor, og flytte ene fasen fra kondensator for tilkobling fjernkontrollen. Om jeg har forstått dette riktig er det slik, men jeg aner ikke hvordan dette skal kobles opp. Har noen mulighet for og hjelpe? Er elektriker lærling, men har vært enormt lite borti motor, og dette er for mine foreldre

https://imgur.com/a/uwGEXQe

MVH

Sigurd Sollien

Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (4)

Rune Øverland

Postet 20:19 - 20.7.2020

Hei Sigurd,

Tusen takk for spørsmålet.

For å snu dreieretningen trenger du en bryter ('Switch'). Se på figuren nedenfor. I illustrasjonen til venstre vises ' normal' dreieretning, mens illustrasjonen til høyre viser 'revers' dreieretning. Du trenger ikke å fjerne laskene for å skifte dreieretning.

I tillegg må man ha en start/stopp-bryter i kretsen (Dette kan være din 'nødstopp'-knapp).

Sigurd Sollien

Postet 13:03 - 21.7.2020

Hei, takk for svar

Den knappen jeg har i kontrollen (går ikke an og se på bildet) er i en nøytralposisjon på midten, og kan trykkes opp og ned. Trenger jeg da fortsatt en sånn switch?

Kunne jeg spurt deg hvordan jeg skal koble det i forhold til U1-2, V1-2 og W1-2?

Forstår at 1 skal til 2, men hvilken rekkefølge det er på U-V-W, eller hvilken rekkefølge de skal? Og hvor jeg skal koble fase og N på for at den skal gå normalt? Har ingen referansepunkt på hvilken fase og N skal på for og knekke resten av koden

-Sigurd

Rune Øverland

Postet 21:17 - 21.7.2020

Sigurd,

Det kompliseres ved at du skal bruke en motor, som er beregnet for 3-fase tilførsel, men i ditt tilfelle skal tilkobles et 1-fase nett og skal i tillegg endre dreieretning. Vi kan anta at din motor er en 230 VAC 3-fase konstruksjon, men sikker er jeg ikke.

https://www.quora.com/How-do-you-reverse-the-rotation-of-single-phase-220v-motor

For å drifte en 230 VAC 3-fasemotor i et 1-fasenett (230 VAC), trengs en kondensator ('Capacitor'). Denne kondensatoren må elektrisk sett tilkobles/'flyttes' ved omkobling for å endre dreieretning. Dette vises på illustrasjonen over. 'Flyttingen' kan gjøres med to alternativer.

Det ene alternativet, som vist på figuren over, er å ha spenningstilførselen på faste termineringspunkter, og så 'flytte' kondensatoren. Det andre alternativet er å ha kondensatoren på faste termineringspunkter, og så heller flytte spenningstilførselen. Og, det er dette siste alternativet som vises nedenfor.

Fra nettsiden som jeg linket til, vises et fotografi på terminering:

Her kalles W-termineringen for Z. Ellers er det likt. Her er kondensatoren fast terminert mellom V1 og Z1 (tilsvarende W1).

Z2 U2 V2

U1 V1 Z1

Og, så må vi bruke din bryter ('Switch') for å dirigere spenningstilførselen til rett sted. I det ene tilfellet skal 230 VAC-tilførselen inn Z2 (W2) og U1. For å endre dreieretningen skal 230 VAC-tilførselen inn på Z2 (W2) og U2.

Så din 'Switch' skal i det ene tilfellet sende den ene nettilførselen inn på U2, og i de andre tilfellet for å endre dreieretning skal nettilførselen inn på U1.

Jonny S

Postet 10:02 - 22.8.2022

Hei. Jeg har nettopp koblet opp noe lignende. Båtheis i båthus. Det funket bra det, men satt igjen med et par spørsmål. Bare for å være sikker på at jeg ikke leverer noe som er farlig/ikke i orden. (Driver for det meste med bolig innst og service, men ikke for mye motorstyring. Så det er ikke min sterkeste side)

Spm 1: Motorvern? Hva kan man forvente av strømtrekk? Motor er merket med 1.1KW og 4,7A.

230V/400V D/Y

Jeg målte strømtrekk til 12A.

Spm 2: Motor gikk veldig pent (båtheis med gir). Begge veier. Men plutselig fant den ut at den skulle gå med et annet turtall den ene veien. Hva kan være årsaken til det?

Koblet slik:

L - W2 + U2(U1 ved motsatt retning

N - V2 + U1(U2 ved motsatt retning)

C - N til V1

(Etter bilder/tegninger i denne tråden)

Dersom Sigurd har noen erfaringer å dele fra sitt oppdrag, så hadde jo det vært supert, da det virker som det er noe det samme vi har holdt på med.

Mvh Jonny

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.