Nødstopp av transportbånd.

Spurt 9:33 - 11.5.2009 av Knut Runar Andersen|Siste svar 9:12 - 22.7.2010 av Navn

Knut Runar Andersen

Hei

Tidligere praksis på Mongstad er at alt elektrisk drevet maskineri har en lokal nødstopp som er direkte koblet mot starter.
På et prosjekt vi nå ferdigstiller,et lasteapparat for petrolkoks, går alle nødstopper via sikkerhetsystemet ( HIMA planar 4 ) som kobler ut det valgte båndet samt alle transportbånd foran og etter

Kan ikke finne at det er krav til direkte utkobling i maskindirektivet

Krav i NEK 400 er : ?Nødutkobling skal virke så direkte som mulig på de aktuelle tilførselsledningene. Arrangementet skal være slik at kun en enkelt operasjonkobler ut den aktuelle strømforsyningen.? (Pkt. 536.4.1.3)

Hvorledes er praksis på andre installasjoner?

Er dette brudd på regelverk?
Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (2)

Notty man

Postet 9:34 - 11.5.2009
I maskindirektivet (EN 60204-1) er det beskrevet 4 sikkerhetsnivåer basert på risikovurdering (EN 292). Ut i fra hvilken risikofaktor som fremkommer, bestemmes nivået på nødstoppkretser. Det blir for omfattende å beskrive dette i dette forumet, men kan gi et eksempempel. Dersom risikofaktor 4, må det benyttes egne nødstoppreleer som har dobble sikkerhetskretser i styrekretsen, samt utkobling av energikilden (eks. kontaktor):
1. Styrestrøm skal ha flerpolig utkobling
2. Det skal benyttes 2 kontaktorer koblet i serie.

Hvorfor 2 kontaktorer? Fordi en kontaktor kan være brennt fast.

Dersom noen gjør endringer på en maskin, er det ikke bare maskindirektivet dere må forholde dere til. Det er et kobbel av direktiver som må tilfredstilles før maskinen kan CE merkes.

Se også http://ourworld.compuserve.com/homepages/BICON/cereport.htm

Navn

Postet 9:12 - 22.7.2010
HIMA planar 4 er ""certified for use up to SIL4 / modules with micro processors are approved up to SIL3"".

Fra IEC 61508:
SIL3 PFD 0.001-0.0001
SIL4 PFD 0.0001-0.00001

Så vurderingen er nok at Sløyfen
""Nødstoppbryter->HIMA->Starterskuff""
er pålitelig nok.

Men i Norsok E-001 står det:
""Local stop, stay put pushbutton, shall be installed adjacent to each motor shall be
hard wired connected directly to the motor starter.
Requirement for emergency stop, see Directive 98/37/EC. Where emergency stop is required, the local stop is not required.""

I Forskrift om maskiner, vedlegg 1, kap. 1.2.4.3 står det ikke eksplisitt at nødstoppinnretning skal kobles direkte til starter (forskriften formulerer et funksjonskrav).

MEN, i ""TR1283 Elektro - Specification for design electrical systems specification at Kårstø"" står det i kap. 18.1 følgende:
""Manual field controls shall be directly wired to the motor starter, by-passing possible logic, with the
exception of trip signals such as low-low level, high pressure etc.""

Brudd på regelverk? Nei! Avvik fra Statoils krav? JA! :)

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.