Portstyring

Spurt 14:05 - 26.4.2020 av Ingvar|Siste svar 18:08 - 27.4.2020 av Rune Øverland

Ingvar

Hei.

Er elektriker med liten erfaring når det kommer til feilsøk og lesing av "kompliserte" styrestrømsskjema.

Har en eldre Crawford portstyring til meg selv som jeg driver å feilsøker litt på fra tid til annen når jeg har lite annet å gjøre.

Vet ikke hvordan man legger ut bilder på forumet, men om det går på et vis og noen av de kloke hodene kunne hjulpet meg litt på vei har jeg satt stor pris på det.

Utfordringen er at porten går opp men ikke ned. All styring skjer via et kretskort med div 24v releer på og noen ICer, slik at opp, ned og stopp trykknapper går vis dette kortet (åpner og lukker en krets), og så skal det skje mye imellom og så 24v ut på kontaktorene.

Så det er her jeg roter meg bort i skjemaet og klarer ikke å skjønne hvor jeg helt skal begynne å lete.

Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (9)

Rune Øverland

Postet 15:34 - 26.4.2020

Hei Ingvar,

Trainor har valgt at det er kun forumledere som kan publisere bilder på fagforumet. Send meg en epost (rune.overland@trainor.no), så skal jeg publisere dette for deg.

MvhRune/forumleder

Rune Øverland

Postet 18:29 - 26.4.2020

Dokumenter for portstyring:

Ingvar

Postet 18:35 - 26.4.2020

Hei. Jeg har Bryter S16 som går inn på klemme x7-1 og x7-2. Når Bryter trykkes inn skal jeg få spenning ut på x1-15 som går til A1 på K2. Har målt men har ikke spenning her.

Rekkeklemmer X9 kan vi se bort fra da dette ikke er montert.

Hvor skal jeg begynne her for å finne strømveien?

Rune Øverland

Postet 18:36 - 26.4.2020

Ved første øyekast mener jeg:

Aktivisering av K1 kjører porten oppAktivisering av K2 kjører porten ned.

Spørsmål blir derfor videre hvorfor portstyringen ikke aktiviserer K2. (Vel det kan hende at K2 (med A1 /A2) blir aktivisert i hjelpekretsen (som vist lengst til høyre på tegningen, men at ikke hjelpekontaktene (2/1, 4/3, 6/5), som vises i hovedstrømskjemaet lengst til venstre, fasevender motoren slik at 380 volten dreier motoren i motsatt retning.

Rune Øverland

Postet 18:54 - 26.4.2020

Da tenker jeg videre:

* Hvordan kan jeg få styrestrømmen til S16 (ned-knapp)?

Jeg tror vi må ha spenning på K11-5. Det vil si at K11 må aktiviseres, slik at K11-9 gir spenningen videre til K11-5.

Og, hvordan få spenning til K11-9? Da må vi ha spenning på K13-8. Og, da må K13 aktiviseres. Da vil K13-12 vi spenning til K13-8.

Ingvar

Postet 19:36 - 26.4.2020

Hei. For da å aktivere K13 må altså hele kretsen X4-8,7,6,5 ha forbindelse. På kretskortet er dette en plint der alle er lasket sammen. S18 har vi ikke. Men jeg lurer på om da K13 kan være synderen, evt så jeg også litt på S2, som jeg tolker er en endebryter oppe i selve motorakslingen. Om S2 er åpen vil vel heller ikke K13 være aktivert?

Rune Øverland

Postet 20:22 - 26.4.2020

Hvis S2 (funksjon --> Endestopp lukket) er åpen, vil relé K11 heller ikke være aktivisert.

Og, det ser ut til at S18 er forriglet i K13 (Eller kanskje S18 er erstattet med en lask?). I listen som du sendte meg står S18 oppført som ekstra sikkerhet; f,eks en fotocelle.

Ingvar

Postet 15:36 - 27.4.2020

Hei. Har nå ohmet meg igjennom og har forbindelse (1,5ohm) fra x1-12 til x8-4-5-6 samt(det betyr vel at kontsktsettet oppe i motoren er ok.?)helt ned til x4-5. Det er lasket gjennom fra x4-8 til x4-5 da vi ikke har S18 bryteren I kretsen (ekstrautstyr). Videre står det tre omron rele som jeg antar er k10 11 og 12. Tror ikke vi har K13 releet.

Vi har heller ikke noe på X9, da dette også er noe ekstrautstyr, så det står bare "pinnene" der.

Men, når jeg Lasker meg dirkete fra x1-12 til x9-8, fungerer S16, men når porten er helt nede vil ikke releet stoppe, slik at jeg må fjerne lasken for at den ikke skal stå å presse porten ned. Begynner å lure på om det kan være noe med K11, men virker som de omron releene er loddet fast til printkortet? Trodde disse var enkle å bare vippe ut.

Rune Øverland

Postet 18:08 - 27.4.2020

Ingvar,

Det virker som at når du "tvangsstyrer" 12 volt bort til X9-8, så får du aktivisert motorkontaktor K2, og porten går ned.

Dersom du finner endestopp S2 (?) for porten, kan du/eller kollega aktivisere denne manuelt, og se/høre/kjenne etter om et relé klikker. Dette bør være K11.

Det bør være en eller annen form for sikkerhet i stoppkretsen; i tilfelle endestoppen S2 ikke virker. Og, slik jeg forstår skal kretsen K13 være en "back-up" hvis porten stopper (på grunn av en hindring (menneske/bil etc) før den kommer til endestopp S2. Jeg vet ikke, men jeg tipper at enheten merket "PNE" (Luftoperert avbryter) skal nødstoppe motoren.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.