Purge trykk

Spurt 11:43 - 26.10.2004 av Jarle|Siste svar 6:05 - 25.4.2005 av Forumleder

Jarle

Leitet etter minste krav for purge trykk av el. motor i ex område i NEK 420, Men kunne ikke finne noe. Å kan trykket vere irrelevant så lenge man har ein viss mengde luft som blir spylt gjennom??

M.v.h.
Jarle
Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (3)

Forumleder

Postet 7:49 - 27.10.2004
Trykket er langt fra irrelevant, men du finner det ikke i NEK 420 som er en norm for installasjon i Ex områder. Hvis du leter i normen for overtrykkskapslinger (Exp) EN 50016 finner du svaret i punkt 6.9 Denne sier at overtrykket i en Ex p kapsling skal være 50 pa (0,5 mBar)

Frank R

Postet 22:40 - 19.4.2005
Etter hva eg har fått med meg, skal du spyle gjennom 5 ganger volumet til kapsling og tilførselsslange.. Når det gjelder trykket trodde eg bare det var krav om minst 0,5mbar overtrykk i kapslinga under normal drift. Men er vel normalt med 1,5-2mbar....

Forumleder

Postet 6:05 - 25.4.2005
Normen for Ex p kapslinger (EN 50016) sier i punkt 5.9 at minimum overtrykk skal være 0.5 mBar.
Både maks og minimum overtrykk, samt maks lekkasje ved maks trykk skal oppgis av produsenten av kapslingen.
Produsenten skal sørge for at det purges så lenge at det ved purge tidens utløp er 25% LEL eller mindre dersom purgemediet er luft.
Det er brukerens ansvar å øke denne tiden med den tiden det tar å gjennomspyle tilførselskanalene med 5 ganger disses frie volum. Alt dette ifølge punkt 5.7 i den samme normen.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.