Hei,
Jeg sitter med en eksamensoppgave og jobber frem mot eksamen i elektro.
Der har jeg et av spørsmålene som går på Retureffektvern.
Jeg har mine tanker om testing ved at vi får generatoren til å gå som motor, men etter å ha sett et løsningsforslag på oppgaven ble jeg fullstendig forvirret.
Er det noen som har en god forklaring på retureffekt, innstilling av vern og hvordan en tester et slikt vern?
Hei,
Problemstillingen retureffekt skjer når to eller flere generatorer er tilkoplet samme nett. På figuren over leverer normalt to generatorer elektrisk kraft til nettet. Et scenario er at drivmotor, for eksempel en vannturbin (for generator) får problemer, eller til og med tripper.
Det kan være ulike årsaker til at generatorens drivmotor får problemer. For eksempel i et vannkraftverk: Retureffektvernet beskytter generatoren mot motordrift. Ikke det at generatoren har problemer for øyeblikket; det er drivmotoren til generatoren som har problemer. Dette kan forekomme hvis det blir lite vanntilførsel på vannturbinen. Da trekker generatoren unødvendig strøm fra nettet for å drive vannturbinen rundt. Dette er en uønsket situasjon og man ønsker da å stoppe vannturbinen til vannstrømningen er ok igjen.
I det øyeblikk drivmotoren (vannturbinen) reduserer sitt turtall, vil generator 2 begynne å trekke effekt fra nettet i stedet for å levere effekt. Denne situasjonen kaller jeg for retureffekt (på engelsk 'Reverse Power').
Situasjonen er uheldig; så lenge generator 2 trekker effekt fra nettet. Den må frakoples nettet så raskt som mulig. Dette kan gjøres ved bruk av et retureffektvern.
Det bør innstilles slik at det tillater en øyeblikkreturstrøm inn til generatoren. Dette for at ikke vi skal trippe; her drivmotor/generator 2; unødvendig, på grunn av synkronisering av andre generatorer på nett, eller midlertidig dropp/forstyrrelser på nettet, eller kortsiktig problemer med vanntilførsel til vannturbinen.
Her er et (tilfeldig valgt produkt) for retureffektvern (Reverse Power Relay)
Trippinnstillingene er typisk 2 til 20 prosent av In.
Tidsforsinkelsen før tripp er typisk 2 til 20 sekunder.
Hei,Tusen takk for god forklaring.
Når det så gjelder test av denne tripp-funksjonen, vil det da være så enkelt som at en i manuell drift reduserer pådraget sakte på drivmotoren, helt til den ene generatoren går "i null"? Vil vi da kunne få denne til å ta retureffekt?
Hei,
Jeg har ingen erfaring med test av retureffektvern. Ut i fra det du beskriver, virker dette logisk. Ved å "lage litt problemer" for drivmotoren, skal generatoren på et gitt punkt begynne å trekke effekt fra nettet, i stedet for å levere.
Etter en viss tid (slik innstilt på returvernreléet) skal reléets tripputgang veksle.
Du "kan" teste et retureffektvern ved å faktisk kjøre generatoren som motor, men det blir ikke gjort slik. Hva skjer om ikke vernet virker som det skal?
Man kobler fra inngangen til retureffektvernet (måletrafoen), og kobler til en simulator der du kan justere strømmen i kretsen og dermed simulere retureffekt og hvis alt virker som det skal vil retureffektvernet aktivere utgangen.
Simulatoren som brukes kan være en slik: http://www.megacon.com/default.aspx?pageId=135
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.