Stavene i en burviklingen i rotoren

Spurt 13:47 - 3.1.2017 av Bjørn|Siste svar 9:37 - 4.1.2017 av Rune Øverland

Bjørn

Hei!

Stavene i burviklingen som er i rotoren ligger på skrå, hvorfor?

Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (4)

Rune Øverland

Postet 6:19 - 4.1.2017

Hei,

Kortslutningsmotoren (induksjonsmotor) har skråstilte staver for flere grunner.

1. Skråstilte staver foretrekkes fordi dette hjelper for å redusere den magnetiske summingen/brummingen, og derav gjør at motoren ikke bråker så mye.

En motor med vinkelrette staver ville ved lave motor-turtall få en mer utpreget rykkende, ujevn bevegelse. Med skråstilte staver vil det indre magnetfeltet få et mer "skrudd"-design som ligger vridd rundt rotorakslingen. Dette gir en betydelig reduksjon i motorens dreiemoment-"ripple", det vil si reduksjon i motor-brum.

2. Skråstilte staver hjelper også for å redusere tendensen for å "låse rotoren" selv om du tilfører full spenning til motoren ("Låsetendensen øker når rotor-"tennene" forblir under stator-"tennene" på grunn av den direkte magnetiske tiltrekningen mellom disse "tennene", som kan skje med et vinkelrett rotor-stav-design.).

3. Skråstilte staver øker overføringseffektiviteten mellom stator og rotor.

4. Skråstilte staver øker rotor-resistansen sammenlignet med vinkelrette staver, da disse får en noe større lengde.

5. Skråstilte staver øker motorens 'Slip'-verdi for et gitt motor-moment ('Torque').

Bjørn

Postet 6:30 - 4.1.2017

Takker for et grundig og godt svar!

Men har da ett par spørsmål til...Hvorfor er ikke startmomentet større enn kippmomentet på en asynkron kortslutningsmotor? (Det er jo da hastighetsforskjellen på magnetfeltet og rotor er størst).

Hvorfor har en servomotor så mye mere moment enn en kortslutningsmotor? (Spesielt hvis man sammenligner den fysiske størrelsen på dem)

Rune Øverland

Postet 9:21 - 4.1.2017

Hei,

Den røde kurven viser (generelt) sammenhengen mellom turtallet (horisontal akse) og motorens dreiemoment (vertikal akse).

Motorens dreiemoment (rød kurve) påvirkes av tre faktorer.

Det er således ingen direkte sammenheng mellom startmomentet (punkt A på figuren), hvor sakkingen er størst, og kippmomentet (punkt C).

Rune Øverland

Postet 9:37 - 4.1.2017

Hei,

Servomotor-design har mer fokus på dreiemoment enn antall kilowatt for å drive en last.

Servomotorer har typisk 25 50 % fysisk størrelse av andre sammenlignbare motorer med tilsvarende lik dreiemomentytelse. Servomotorer er designet kompakte sammenlignet med for eksempel asynkron kortslutningsmotor. Servomotorens kompakte design reduserer rotorens masse/treghet, noe som gir denne motorkonstruksjonen en ønsket, rask respons. Dette gjør den velegnet for applikasjoner som krever bevegelsesregulering.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.