Stjerne eller trekant

Spurt 6:23 - 15.5.2020 av Larmen|Siste svar 9:38 - 15.5.2020 av Rune Øverland

Larmen

Hei,

Jeg har en brent motor som jeg lurer på om har blitt koblet feil.

Merkeskilt:

Stjerne 440V 60HZ 1,3KW 3240RPM stjerne 2,62A

Motoren var koblet opp på 230V 60Hz, jeg tenker jo at denne skulle vært koblet i trekant når den går på 230V. Men var da altså stjerne koblet, hva er rett?

Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (3)

Rune Øverland

Postet 6:46 - 15.5.2020

Hei Larmen,

1) Merkeskilt/konstruksjon av motor staorvikling

Din motor er mest sannsynlig konstruert med statorviklinger som skal ha 230 VAC over seg.

2) Tilkoblingsalternativer

Og, vi har da to muligheter for å bruke denne motoren i ulike tilførselsnett. Dersom tilførselsspenningen er 400-440 VAC, må vi "redusere" spenningen, og det gjør vi ved å tilkoble motoren i stjerne. Da blir det liggende ca 230 VAC over hver statorvikling; som den er konstruert til for å ha.

Alternativet er å tilkoble motoren i et 230 VAC anlegg, og da må motoren settes opp i trekant (delta). Da blir fasespenningen liggende direkte over stator-viklingen.

3) Hva hvis en 230 VAC-motor tilkobles i stjerne på et 230 VAC anlegg?

Hvis så, blir det liggende cirka 133 VAC over hver av statorviklingene, og strømmen er 1/3 av merkestrømmen. Motorens dreiemoment er også sterkt redusert.

Jeg synes det er usannsynlig at din motor er brent hvis det en koblet i stjerne i et 230 Voltnett.

Larmen

Postet 7:06 - 15.5.2020

Hei,

Viften er montert mot en ventil, ser for meg at viften kan ha gått mot lukket ventil.

vil vel da jobbe ekstra hardt.

Vi har 2 av den samme viften, åpnet den andre nå og fant den med stjerne kobling.

Rune Øverland

Postet 9:38 - 15.5.2020

Larmen

Jeg tror du er inne på noe vesentlig ...

Når en motor er tilkoblet stjerne-oppsett, vil motoren kun levere 33% startmoment i forhold til om den var tilkoblet trekant (delta).

Hvis belastningen (viften), som er koblet til rotorakslingen krever høyere startmoment på starttidspunktet, produseres det veldig tunge transienter og spenninger. Og, på grunn av disse transientene kan høye strømtransienter gå gjennom statorviklingene. Dette kan føre til lokal oppvarming rundt viklingsisolasjonen, og ionisering av luften. Ionene tærer på isolasjonsmaterialet, og det kan senere oppstå kortslutning i statorviklingene på grunn av ødelagt isolasjonsmateriell.

På grunn av lavt dreiemoment i stjerne-tilkobling, er det muligheter for at motoren ikke akselerer opp i turtall som den bør ha. Jeg er usikker på om kjøleviften leverer nok luft for å kjøle ned de interne komponentene hvis turtallet på motoren din er for lavt.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.