trafo

Spurt 19:46 - 21.8.2010 av undrene|Siste svar 15:38 - 20.7.2012 av L

undrene

Er det muligt å parallellkoble to trafoer?
To små = en stor?
Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (4)

Forumleder

Postet 8:13 - 22.8.2010
Ja, det er mulig å gjøre en parallellkobling av transformatorer.

Den totale effekten (kVA), som leveres når to eller flere transformatorer av samme kVA-rating blir koblet i parallell, er summen av hver individuelle rating.

Det er anbefalt at transformatorer,som har en kVA-rating som har et forhold som er større enn 2:1 (den ene er dobbelt så stor (eller større) enn den andre) ikke opereres i parallell.

undrene

Postet 23:18 - 22.8.2010
Ok takker, Har litt andre spørsmål ang. trafo også.

1. Strømmen på primær siden ( inn ), vil den være konstant eller avhenging av strømmen på sekundær siden ( ut ) ?

Skulle tro den var konstant siden det ""bare"" er snakk om en spole?

Grunnen til at jeg spør er at jeg målte alle tre fasene inn på en trafo (400/230). På sekundær siden var to av fasene litt belastet og den tredje ikke noe. Samme på primærsiden to faser litt belastet den tredje ikke.



2. Hva menes med tommgangs strøm?

3. Har hørt begrepet ""autotrafo"", er dette en spesille trafo?

Forumleder

Postet 9:31 - 24.8.2010
1) Trafo
For ikke å gjøre det for komplisert:
Effekt inn = effekt ut
P(inn) = P(ut)

Trafo'n har en fast spenning inn (f.eks 400V) og gir en fast spenning ut (f.eks 230V).

Effekt = Spenning * Strøm

Så, når strømmen på sekundærsiden varierer, så varierer strømmen på primærsiden.

2) Tomgangstrøm
tomgangsstrøm, er den strømmen som brukes av en elektrisk krets som er koplet til statiske signal på inngangene. Det er ingen aktivitet i kretsen, men det går likevel noe støm i den.

For digitale kretser er forskjellen på tomgangsstrømmen og den strømmen som går mens kretsen er i normalt bruk betydelig. Forskjellen er så stor at den benyttes for å teste kretsene.

3) Autotrafo
Auto-forstavelsen referer til at transformatoren har én vikling, og har ikke noe med automatikk å gjøre.

En ordinær trafo har typisk et forhold mellom primær og sekundær vindingstall, som også gir forholdet mellom inn- og utspenning.

For en autotrafo har man typisk flere uttak på sekundærsiden. for eksempel, dersom du kobler en elektrisk last mellom ""bunnen"" og ""halvveis"" vil du ha halve spenningen (f.eks fra 230V til 115V) på utgangen.

En autotrafo har ingen galvanisk skille mellom inn- og utgangen. Her skjer det en direkte ""avtapning"".

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c5/Tapped_autotransformer.svg/250px-Tapped_autotransformer.svg.png

L

Postet 15:38 - 20.7.2012
Hei,

ang. dette med autotransformator. Hvordan beregner man kontaktorstørrelser i en slik starter?

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.