1) Trafo
For ikke å gjøre det for komplisert:
Effekt inn = effekt ut
P(inn) = P(ut)
Trafo'n har en fast spenning inn (f.eks 400V) og gir en fast spenning ut (f.eks 230V).
Effekt = Spenning * Strøm
Så, når strømmen på sekundærsiden varierer, så varierer strømmen på primærsiden.
2) Tomgangstrøm
tomgangsstrøm, er den strømmen som brukes av en elektrisk krets som er koplet til statiske signal på inngangene. Det er
ingen aktivitet i kretsen, men det går likevel noe støm i den.
For digitale kretser er forskjellen på tomgangsstrømmen og den strømmen som går mens kretsen er i normalt bruk betydelig. Forskjellen er så stor at den benyttes for å teste kretsene.
3) Autotrafo
Auto-forstavelsen referer til at transformatoren har én vikling, og har ikke noe med automatikk å gjøre.
En ordinær trafo har typisk et forhold mellom primær og sekundær vindingstall, som også gir forholdet mellom inn- og utspenning.
For en autotrafo har man typisk flere uttak på sekundærsiden. for eksempel, dersom du kobler en elektrisk last mellom ""bunnen"" og ""halvveis"" vil du ha halve spenningen (f.eks fra 230V til 115V) på utgangen.
En autotrafo har ingen galvanisk skille mellom inn- og utgangen. Her skjer det en direkte ""avtapning"".
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c5/Tapped_autotransformer.svg/250px-Tapped_autotransformer.svg.png