vern av motor

Spurt 10:39 - 22.3.2016 av frank|Siste svar 12:31 - 12.4.2016 av Rune Øverland

frank

hei.

er det noe forskrift som tilsier hva slags vern man skal bruke for en asynk. el.motor.? Normalt sett er det brukt thermal motorvern der man setter limit etter merkeskilt,, Men er det tilstrekkelig å kun bruke thermistor som ligger inne i vikling?

Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (6)

Hans Olav Arnesen

Postet 9:57 - 30.3.2016

Nei, det er normalt ikke tilstrekkelig å kun benytte termistor i motorvikling. Dette er et rent overtemperaturvern. Motoren må også ha beskyttelse mot elektrisk overbelastning, ved deteksjon i alle faser.

For maskiner gjelder avsnitt 7.3.2 i NEK EN 60204-1:2006 Maskiners elektriske utrustning (norm til Forskrift om maskiner). Normen beskriver imidlertid unntak for spesielle motorer, som ikke kan bli overbelastet.

For elektrisk utstyr (motor) gjelder FEU, samt normverk for konstruksjon av elektriske motorer (kontakt eventuelt leverandør).

Frank

Postet 8:17 - 5.4.2016

Er ganske så enig med deg men ifølge DNV så er det nok med thermistor beskyttelse og kan utelatte motorvern med sikring på alle faser så lenge tilførselen er beskyttet.. Dette gjelder da maritimt,, men motor er motor..

Har du noen formening om det..?

Rune Øverland

Postet 13:08 - 7.4.2016

Hei,

I NEK 410 Del 2:2010 Hoveddel 5 Elektriske anlegg om bord i små skip (kortere enn 50 meter, eller med bruttotonnasje mindre enn 500 tonn) finner vi krav til vern av kurser og motorer. Hoveddel 5 i NEK bygger på IEC 60092 Part 507.

NEK 410 Del 2: Punkt 7.1 Generelt (side 127): Alle kurser skal være beskyttet mot overbelastning og kortslutning med sikringer eller effektbryter.

NEK 410 Del 2: Punkt 7.7 Motorbeskyttelse (side 129): Motorer skal ha vern mot overbelastning og kortslutning. Der det er nødvendig kan følgende beskyttelse bli lagt til:

a) låst rotor;

b) tap eller alvorlig ubalanse av faser;

c) termisk vern;

d) underspenning.

Rune Øverland

Postet 13:24 - 7.4.2016

Hei,

Er det snakk om elektriske fremdriftsmaskinerier, og bruk av asynkronmotor, vil jeg vise til alarmtabell A.3 Alarmmatrise for asynkronmotor. Denne finner du i NEK 410 Del 2:2010 Hoveddel 1 (sidene 38 og 39). Her er det blant annet referanse til temperaturmålinger i statorviklinger.

Dette tillegget er normativt, og skal således ikke betraktes som krav, men som sterk anbefaling.

Rune Øverland

Postet 13:07 - 11.4.2016

Hei,

Jeg kom på en ting: Dersom motoren er plassert i eksplosjonsfarlig sone, kan innkapslede motorer som er viftekjølte, brukes på åpent dekk. Dette under forutsetning at motoren har innebygget temperaturdetektor som kobler ut motoren ved blokkering av rotoraksling, eller som kan få ødelagte vifteblader og derav miste normal kjøling.

Rune Øverland

Postet 12:31 - 12.4.2016

Hei,

I IEC 60079-14, elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, seksjon 11 Roterende elektriske maskiner, står det:

Roterende elektrisk maskineri skal i tillegg beskyttes mot overbelastning. Den trenger ikke slik beskyttelse dersom den kan motstå en kontinuerlig startstrøm ved nominell spenning og frekvens. Beskyttelse mot overbelastning kan (ref. punkt 11.1) løses på tre alternative måter:

a) bruk av strømavhengig utstyr som overvåker alle de tre fasene, eller

b) bruk av utstyr for direkte temperaturkontroll med innebygde temperatursensorer, eller

c) annet alternativt utstyr.

Det bemerkes at alternativ b) kun er tillatt brukt dersom dette er spesifisert i motor-dokumentasjonen (IEC 60079-14 punkt 11.3.2).

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.