Bekledning FSE kursmanual v. 1.2011

Spurt 14:22 - 13.4.2013 av Kristian Haukalid|Siste svar 6:17 - 15.4.2013 av Forumleder

Kristian Haukalid

I deres kursmanual FSE versjon 1.2011 er det beskrevet personlig verneutsyr i kapittel 5. Dere bruker ord som ""må"" og ""krav"" om feks vernehjelm, sko og bekledning. Jeg finner ikke noe særlig om dette annet enn i elsikkerhet 58 som referer til.

Jeg finner ikke direkte dette kravet i noen forskrift? Så søker jeg her på trainor og leser et innlegg på FSE-forumet som er i samsvar med det jeg har funnet ut.

Spørsmålet blir da hvorfor det brukes ord som MÅ og skal i Trainors kursmanual, eller er det kommet noe nytt siden dette innlegget?

I bedrifter med tverrfaglige disipliner så kan man komme ut for å få verneutstyr kjøpt for hele bedriften. Verneutstyret kan være kjempebra, men ikke ment brukt for elektrikere. Var nylig involvert i et slikt tilfelle med hjelmer. Derfor har jeg forsøkt å finne hva slags krav som stilles til ""vårt"" verneutstyr.
Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (6)

Forumleder

Postet 14:42 - 13.4.2013
Det er mulig at ordbruken kan diskuteres. Mulig det burde stått bør istedet for må.

Dersom du leser § 5 i Internkontrollforskriften så står det følgende: 6. kartlegge farer og problemer og på denne bakgrunn vurdere risiko, samt utarbeide tilhørende planer og tiltak for å redusere risikoforholdene

Dersom du gjør det så vil bruken av ""må"" være riktig i det kapittelet du henviser til.

Hvilket innlegg i FSE forumet var det du tenkte på?

Kristian Haukalid

Postet 14:57 - 13.4.2013
http://www.trainor.no/servlet/nettsted.forum?function=visheletraaden&forid=28848&start=0

Se forumleders innlegg.

Patrick Loe

Postet 23:26 - 13.4.2013
Hei :)
Det er selvfølgelig ikke noe i veien for å bruke ordinært arbeidstøy som elektriker. Men dette vill kun være aktuelt ved arbeider hvor det ikke er noen fare for hverken strømgjennomgang eller skadelige lysbuer. Ved arbeid nær ved spenningsførende deler eller AUS arbeid, er en av barrierene Personbeskyttelse. Ett resultat av risikovurderingen (§10) vill vise om det er behov for Lysbuetestet bekledning. Som forumleder beskriver faller dette på overordnet nivå inn under IK forskriften, men også FSE §7 overordnet planlegning. Som ett resultatt av dette velger mange bedrifter å pålegge de ansatte å benytte denne typen bekledning ved alt elektrorelatert arbeid. Er det snakk om arbeid på tavler i næringsbygg og industri vill en lysbue som regel føre til stygge skader. Da skal da godt gjøres å risikovurdere seg bort fra bruk av denne typen utstyr. Selv om Forskriften gjennom §19 åpner for dette ved for eksempel måling.

Ønsker du å vite mer om bekledning, annet verneutstyr og anleggsbeskyttelse anbefaler jeg deg å kjøpe
Brukerguiden til FSE og NEK en 50110. Bakerst i denne er det ett kapitel som inneholder info om bekledning og verneutstyr ment for arbeid på elektriske anlegg. Da med henvisninger til normer verneutstyret skal være i henhold til. I tillegg inneholder den en utfyllende veiledning til hver paragraf.

Forumleder

Postet 7:07 - 14.4.2013
Ser at forumleder bruker samme vurdering som meg i den tråden. Jeg skal se på teksten i kapittel 5. mulig vi bør omformulere denne. Ellers er det riktig som Patrick sier i sin kommentar.

Hans Olav Arnesen

Postet 5:23 - 15.4.2013
Dette er totalt omarbeidet i versjon 1.2012 av Trainor sin kursmanual for FSE-kurs. Nedenfor er gjengitt det innledende avsnittet til Kapittel 5 Beskyttelsesutstyr.

Ved alt arbeid på elektriske anlegg skal det, i henhold til Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE), alltid etableres minst to sikkerhetsbarrierer. For alt arbeid under spenning, eller nær ved spenningssatte deler, skal personlig beskyttelse utgjøre den ene barrieren ved arbeid på eller nær ved lavspenningsanlegg.

Der det er fare for berøring av spenningssatt del skal det benyttes isolerhansker. Er det fare for forbrenning ved lysbue må hensiktsmessig personlig beskyttelse benyttes. Dessuten må det vurderes om klokker, ringer, smykker og lignende kan medføre fare for kortslutning og/eller strømgjennomgang.

Forskrift om konstruksjon, utforming og produksjon av personlig verneutstyr (PVU), stiller krav til PVU som omsettes i Norge. Blant annet stiller forskriften krav til at det utstedes erklæring som bekrefter at PVU er i samsvar med forskriften. For PVU som skal beskytte mot lysbue og strømgjennomgang krever forskriften at det utstedes et EF-typeprøvingssertifikat, fra godkjent teknisk kontrollorgan, i tillegg til samsvarserklæringen.

Forskriften stiller også krav til at en nøyaktig og forståelig skriftlig brukerinformasjon på norsk skal vedlegges PVU.

For mange typer PVU finnes det ulike harmoniserte standarder (normer). Forskriften stiller imidlertid ikke krav til å benytte disse. Hvis harmoniserte standarder ikke benyttes blir normalt EF-typeprøvingen mer omfattende.

Nedenfor er det gitt eksempler på harmoniserte standarder for ulike typer PVU, samt beskrevet litt vedrørende bruk og vedlikehold av PVU og generell bekledning.

Forumleder

Postet 6:17 - 15.4.2013
Bra Hans Olav. Du har alt under kontroll. :-)

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.