Eksamen oktober 2012

Spurt 12:29 - 9.11.2013 av Andreas Jakobsen|Siste svar 14:28 - 12.11.2013 av Forumleder

Andreas Jakobsen

Hei.
Jeg sitter å jobber med noen gamle eksamensoppgaver, og trenger litt hjelp.
Oppgave 1a:
Hvilke konkrete forhold er viktig å få kartlagt når du skal vurdere den eksisterende installasjonen, og mulig gjenbruk av denne eller deler av denne?

Jeg har gått gjennom forumet for å se etter lignende tråder, men føler ikke at jeg finner noe konkret.

Hva er viktig å kartlegge?
Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (3)

Forumleder

Postet 13:51 - 12.11.2013
Du skal i besvarelsen peke på den informasjonen du trenger om den det eksisterende anlegget, tilstand, dokumentasjon. Kort fortalt hva du må finne ut mer om for å kunne foreta prosjekteringen.

Andreas Jakobsen

Postet 14:11 - 12.11.2013
Jaok. Det er fint å få flere synspunkter på en case, slik at man får staket ut rett kurs.

Jeg har svart følgende på oppgaven:

?Om er samsvar mellom status på eksisterende anlegg og revidert norm.
?hva av det eksisterende anlegget som kan brukes og hva som ikke kan brukes
?om det eksisterende anlegget har feil og mangler
?jording/utgjevning, om den eksisterende installasjonen er installert etter krav til ?ikke-ledende omgivelser?
?elsikkerhetsnivået skal ikke reduseres
?Man bygger på noen elementer i fordelingen i eksisterende installasjon og må ta hensyn til dette, er det plass i fordelingen til utvidelsen?

Jeg syntes spørsmålet var litt ""svevende"" og kontaktet Tommy L. hos dere, ga ham min besvarelse og fikk følgende kommentar:

Ok. Få med følgende punkter også.
Betjening og drift av anlegget
Ytre påvirkninger (levetid).
Spenningsfall?
Praktisk løsning av føringsveier, ledningssystemer
Valg og montasje av elektrisk utstyr / materiell
Plassering av fordelingsskap og uttakssentraler

Forumleder

Postet 14:28 - 12.11.2013
Slike spørsmål fremstår nok ofte som værre enn de er. Beste tipset her er å tenke som om du fikk forespørselen i jobbsammenheng. Så lenge du støtter deg til opplysningene i oppgaveteksten, og har fått med noen relevante punkter så skal det godt gjøres å få denne typen oppgaver underkjent. :)

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.