Strømlekasje i tank

Spurt 8:00 - 22.12.2016 av Harry Haugen|Siste svar 9:02 - 5.3.2020 av Rune Øverland

Harry Haugen

Maler rapporterer at runde flekker i maling på tanktopp (JET tank på 12300m3, flydrivstoff. ) skyldes strømlekkasje. Dette ut fra erfaringer av det samme på skip. Flekkene er fra 3-10mm i diameter og helt runde De elektriske installasjonene på tanktopp er overfyllingsvarsel, nivå og temperaturmåling. (230V og Exi-kretser.) Kan lekkasjestrømmer fra slikt utstyr forårsake slik skade i stålkonstruksjon? Maler mener det er fare for gjennomrustning på relativt kort tid. Vi har så langt ikke funnet noen jordfeil på utstyret. Det elektriske utstyret er ugjevnet til rekkverk på tanktopp. Vil det være en løsning å forbinde denne utgjenvingsjorden med hovedjord på tanken?

Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (4)

Rune Øverland

Postet 7:33 - 4.1.2017

Hei,

Maling skal gi beskyttelse. 1) Det dannes en barriere som hindrer at omgivelsene kommer i kontakt med jernet. 2) Malingen selv virker som en offeranode, ved at den for eksempel inneholder sink. 3) Malingen passiverer stålets overflate ved at den er tilsatt rustbeskyttende pigmenter.

Korrosjon oppstår når de riktige betingelsene er til stede. Stål som er omgitt av en elektrisk ledende elektrolytt (fuktig luft, vann, jord, etc) korroderer fordi lokale strømmer oppstår mellom ulike områder på ståloverflaten.

Strømmen som forårsaker elektrolyttreaksjoner kalles lekkasjestrøm, og kan komme fra to kilder. Den første kilden er batterier ombord i fartøyet, hvor den negative polen er jordet til skroget ved en sentral jordingskontakt. Hvis det lages andre negative forbindelser andre steder ombord i fartøyet, vil de små forskjellene i spenning mellom jordingskontaktene forårsake samme kjemiske reaksjon som i galvanisk korrosjon, men det må understrekes at dette ikke er galvanisk korrosjon, men lekkasjestrøm, kjent som elektrolyse forårsaket av en ekstern elektrisk strøm.

Elektrolyttkorrosjon forhindres ved å påse at den elektriske installasjonen er god, og ved å jorde generatoren til jordingssystemet i fartøyet slik at det gir lavmotstandsforbindelse mellom metallene som er i kontakt med sjøvann. Jordingssystemet må kobles til en offernode av sink, som festes på utsiden av skroget under vannflaten. Jordingsforbindelsen skal bestå av kraftige ledningstråder (ikke flettede eller tynne ledningstråder). Det er en fordel hvis ledningen er fortinnet. Isolering er også en fordel, og denne skal helst være grønn. Selv om strømmen i jordingssystemet normalt ikke vil overskride 1 ampere, bør kabelstørrelsen være sjenerøs.

En annen kilde til uønsket strøm som leder til en form for lekkasjestrømkorrosjon, er en jordingsforbindelse fra en elektrisk kabel fra land. Ved bruk av elektrisk strøm fra land, må systemet i fartøyet beskyttes mot jordingslekkasje av en jordlekkasjebryter på land, men som et ytterligere sikkerhetstiltak bør det være en bryter ombord i fartøyet.

Rune Øverland

Postet 8:39 - 4.1.2017

Et av de viktigste formålene med en malingsfilm er å fungere som en barriere mellom den metalliske overflaten og omgivelsene. Imidlertid, ingen malingsfilm er perfekt. Der er alltid små hull og ujevnheter i malingsfilmen slik at vann og urenheter kan trenge igjennom. Noen ganger fører dette til dannelse av korrosjonsceller på overflaten, som igjen fører til dannelse av blemmer på malt overflate. Maling er halvgjennomtrengelig materiale slik at litt vann og luft passere gjennom det til en viss grad, selv om vi ikke kan snakke om defekter i malingsfilmen. Vanligvis starter malingsblemmer grunnet en defekt i malingsfilmen, forårsaket av rester av salter eller løsemidler på overflaten av metallet.

Disse kan være for eksempel metalloksider eller andre urenheter, løsemiddelrester, eller riper på metalloverflaten. På grunn av permeabiliteten i malingsfilmen vil et osmotisk trykk «kjøre» vann gjennom malingsfilmen. Dette for å utligne/nøytralisere det osmotisk trykket. Denne osmotiske prosessen opprettholdes inntil mengden av fuktighet i grenseflaten kommer til et punkt der det bryter limbånd mellom metallet og malingen, og danner blemmer. Ganske ofte i midten av blemmen dannes en anode, og det begynner å korrodere. Det formes korrosjonsprodukter, som kan til slutt bryte malingsfilmen og bli enda mer synlige på malingsoverflaten.

Lars Kleivane

Postet 22:10 - 1.3.2020

Hei, er du fremdelse aktiv her. Jeg har en aggresiv angrepet hekkagregat og transom, stålbåt som ikke har ligget på landstrøm. Kan det være malingen slik at aluminiumen opptrer som offeranode???

Rune Øverland

Postet 9:02 - 5.3.2020

Hei Lars,

Når katodiske og anodiske metaller er nedsenket i sjøvann, vil anoden korrodere mens katoden vil være beskyttet. Eksempler på anodiske metaller er sink og aluminium.

Så, jeg kan ikke se bort i fra at aluminumsbasert maling/metaller (på hekkaggregatet ditt) kan opptre som "offer-anode".

Aluminium vil også opptre som offer-anode i brakkvann. Sink vil i brakkvann reagere og danne et beskyttende sinkoksid-belegg som gjør at den slutter å fungere som offer-anode.

Aluminium vil (for eksempel ditt hekkaggregat) når det er i luft ikke danne noe beskyttende belegg, og vil fortsette å virke som en "offer-anode" når det senkes ned i vannet.

Når man har et område med ulike metaller, er det metallet med mest "negativ" spenningspotensiale som "spises" opp først. Med mest "negativ" menes det metallet som enklest gir fra seg elektroner, og etter hvert "spises" opp. Magnesium ligger levere enn sink, som ligger lavere enn aluminium, som ligger lavere enn bly som ligger lavere enn kobber. Så en offeranode av sink vil beskytte hekkaggregat av aluminium.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.