Støy i struktur

Spurt 12:39 - 14.11.2014 av Kjetil|Siste svar 13:26 - 25.11.2014 av Forumleder

Kjetil

Er på rigg med store problemer med støy.
Antar at denne støyen oppstår i Du/Dt filter som er plassert mellom frekvensomformer og motor, fordi filter ligger direkte jordet til struktur.
Plassering av disse er litt forskjellig, men noen står ved siden av hverandre og noen står helt for seg selv.

Ser i andre tråder at det kan være problemer med filter i IT-nett.

Anlegg: It-nett
Spenning: 690V
Motoreffekt 10Kw

THD på anlegget måles til ca 4%
Flettet skjerm er brukt mellom frekvensomformer - filter - motor.
Tilførsel til frekvensomformer er ikke skjermet, men har egen jordleder.

Kan filterene være årsaken til støyen siden dette er IT-nett?
Hva kan i så tilfelle gjøres for å fjerne støyen?
Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (1)

Forumleder

Postet 13:26 - 25.11.2014
Hei,

Vanskelig dette her . . . .

Her viser et enkelt oppsett hvor det er brukt et dU/dt-filter mellom frekvensomformer (""Drive"") og motor:

Det er viktig at dU/dT-filteret monteres så nærme frekvensomformeren som mulig.

Støy oppstår naturlig på bakgrunn av et fenomen vi kaller for spenningsrefleksjon i kabel. Dette henger sammen med at dagens raske IGBT (Insulated Gate Bipolar Transistors) setter opp en spenningsflanke på opptil 12000 volt per mikrosekund! Parametere som ""Switching"" frekvens (opptil 16 kiloHertz), spenning ut av frekvensomformer, kabellengde og kabelimpedans, påvirker denne meget bratte spenningsflanken.

Det skapes en kabelresonans, og en spenningstopp er typisk 2 - 3 ganger nominell spenning. Desto lengre motorkabel, desto kraftige blir spenningsrefleksjonen/resonansen. Generelt, på motorkabler med lengder under 100 meter brukes et dU/dT-filter. Alternativ er Sinus-filter på lengre kabellengder.

I henhold til EN 60034 er stigetider på denne spenningsflanken OK hvis den er mellom 500 til 1000 volt per mikrosekund (avhengig av motortype).

IEC/EN 60034

For slik kan det se ut uten dU/dT-filter:

Uten filter oppstår det betydelig spenningsstøy i motorkabelen. Dette gir et direkte utslag på motorstrømmen som er en støyende motorsinus.

Og, slik kan det se ut når man bruker dU/dt-filter:

Med et dU/dT-filter skal man i utgangspunktet ta ""knekken"" på alle disse spennings-/strømsstøypulsene. Strømsinusen til motoren skal bli ""ren"".

dU/dT-filteret er et lavpassfilter som benytter spoler, kondensatorer og motstander. Den nominelle Switche-frekvensen må være lavere enn ""kutt""-frekvensen til dU/dt-filteret

ABB dU/dt-filter

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.