Oktober 2008 oppgave 2

Spurt 18:52 - 8.10.2012 av Kim|Siste svar 12:00 - 2.4.2013 av Torfinn S

Kim

Oppgave 2 a)

I Elsikkerhet 57 (bedriftselektrikerordningen) står det at en bedriftselektriker kun kan forestå drift og vedlikehold av virksomhetens anlegg.
I Elsikkerhet 68 står det at den som skal utføre arbeid selvstendig på et anlegg tilhørende en 3. part må oppfylle kravene i FKE § 13 dvs. være elektrofagarbeider med relevant kompetanse i en registrert virksomhet hvor en faglig ansvarlig med relevant kompetanse forestår arbeidet. Jeg kan ikke etterkomme forespørselen på grunnlag av ovennevnte regler. Hvis bedriftselektrikeren og
Raskmat AS på forhånd av oppdraget hadde kommet og spurt om et samarbeid om oppdraget hadde det kunne la seg ordne (FKE veiledning til § 13).

Oppgave 2 b)
må oppfylle kravene i FKE § 13 dvs. være elektrofagarbeider med relevant kompetanse i en registrert virksomhet hvor en faglig ansvarlig med relevant kompetanse forestår arbeidet. Jeg kan ikke etterkomme forespørselen på grunnlag av ovennevnte regler. Hvis bedriftselektrikeren og
Raskmat AS på forhånd av oppdraget hadde kommet og spurt om et samarbeid om oppdraget hadde det kunne la seg ordne (FKE veiledning til § 13).

Oppgave 2 b)
Med mindre arbeid menes i denne sammenheng:
1. Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording.
2. Tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording.
3. Tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere.
4. Tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt.
5. Montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg.
6. Utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser.
Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:
1. effekten ikke overstiger 200 VA og
2. monterings- og bruksanvisning følges nøye og
3. hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll og
4. tilkopling til 230 V-nettet forestås av registrert virksomhet dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.
For lavvoltanlegg som forlegges i ikke brennbart materiale gjelder ikke begrensningen i pkt. 1 og 3.

Oppgave 2c)
I henhold til FKE § 13 kan DSB gi en elektrofagarbeider ansatt i vedkommende virksomhet særskilt samtykke til å forestå drift og vedlikehold av bedriftens elektriske anlegg iht. en fastsatt instruks. Forutsetningen er at driftsmessige forhold gjør dette nødvendig (Elsikkerhet 57).

Ved nyinstallasjoner må det engasjeres elektroinstallatør.
?

Er dette ok, eller må jeg få med noe mer?
Helpful answer marked by forum leaderLøst

Svar (22)

Bj

Postet 18:56 - 8.10.2012
Har vi tid til å skrive så mye?

Patrick Installat

Postet 19:17 - 8.10.2012
Ikke skriv dere bort med tanke på sammarbeid. Dette er en prøve og vi må skille mellom teori og praksis. Når det gjelder hva ikke elektrofagarbeider kan gjøre er det ikke meningen å skrive av teksten. Her skal du kun svare enkelt DVs utskifting sv deksler på fastmontert utstyr og skiflting av plugg på utstyr med merkestrøm inntil 25 amper

Kim

Postet 19:22 - 8.10.2012
Oppgave 2 b)
Personer som selvstendig skal utføre arbeid på elektriske anlegg må oppfylle krav i FKE § 13,2.
DSB har utarbeidet veiledning for hva ikke-faglærte kan utføre.
Dette innebærer i hovedsak: Ikke fast tilkoblet utstyr, montasje av lampetter, ovner med støpsel, montere utstyr på bevegelig ledning. Inngrep i den faste installasjonen må utføres av kvalifisert personell.

Magda

Postet 19:29 - 8.10.2012
Kan du ikke bare skrive at

Det er svært begrenset hva en ufaglært person kan utføre av elektrisk arbeid iht paragraf 13 FKE

Patrick Installat

Postet 19:34 - 8.10.2012
Jo men kan virke i overkant tynt. Ville tatt med det jeg skrev istad :)

Magda

Postet 19:36 - 8.10.2012
Hvorfor skrive av FKE? Sensor kan vel slå opp selv? ;)

Patrick Installat

Postet 19:41 - 8.10.2012
Vill ikke kalle det å oppsummere forskriftsteksten med tre linjer å gjengi. Vill heller kalle det å vise sensor at du trekker ut det viktigste ;) Tror det for blir for tynt å kun henvise uten å skrive noe mer.

Forumleder

Postet 19:51 - 8.10.2012
Artig diskusjon dette her. Jeg ville svart iht §13 i FKE kan en vanlig person kun utføre mindre arbeid på egen installasjon om de utføres på en sikker måte, DSB har utgitt en veiledning for hva og hvordan det kan utføres. Mindre arbeid er i tillegg definert i veiledningen til §13 i FKE.

Skriver man for mye av er man for langt nede på læringsstigen( ref Gunnar). Skriver man kun av litt så står man i fare for å ikke å med viktige punkter. Sensor vet og kan lese av tekst i forskriften selv.

taxig

Postet 22:03 - 8.10.2012
2a)
Her hadde jeg som Installatør (faglig leder) takket pent nei til oppdraget og eventuelt forklart at jeg kan ikke utføre ansvar for at anlegg som alletede er utført av noen andre en meg. Samtidig som jeg ville tilbudt meg å verifisere anlegget (til advokat timelønn selvfølgelig) så eventuelle stygge, livsfarlige feil ble avdekket og ikke sjefen eller noen som helst skulle bli grillet som en vår yr hummer i boblebadet på hytteterrassen!

taxig

Postet 22:16 - 8.10.2012
2c)
Uten ryggraden og dekkningen til faglig leder kan Elektrikeren utføre installasjon i egen bolig mens Automatikeren kan koble opp pcen, stereoanlegget, og skifte brytere og stikkontakter på sekundærsiden av vernet;-))) Se i fke § 13 med veil..

Kim

Postet 6:04 - 9.10.2012
Dette svaret ble skrevet på en bestått besvarelse

Magda

Postet 6:19 - 9.10.2012
Hvilket svar mener du Kim?

Kim

Postet 6:23 - 9.10.2012
Oppgave 2 b)
Personer som selvstendig skal utføre arbeid på elektriske anlegg må oppfylle krav i FKE § 13,2.
DSB har utarbeidet veiledning for hva ikke-faglærte kan utføre.
Dette innebærer i hovedsak: Ikke fast tilkoblet utstyr, montasje av lampetter, ovner med støpsel, montere utstyr på bevegelig ledning. Inngrep i den faste installasjonen må utføres av kvalifisert personell.

Magda

Postet 6:27 - 9.10.2012
Tror kandidaten hadde bestått selv om han ikke hadde listet opp hva man ikke kan gjøre. Men det er jo et bra svar :)

Asbj

Postet 6:31 - 9.10.2012
Hvor eksakt i FKE §13 m. veiledning, står det at elektriker kan utføre installasjon i egen bolig? Eller står dette bare i elsikkerhet?

Kim

Postet 6:44 - 9.10.2012
Nederst avsnitt på veiledning til § 11 FKE:
Den som kan forestå utførelse og vedlikehold herunder reparasjon, i henhold til denne forskrift, kan ikke arbeide selvstendig med utførelse og reparasjon av elektriske anlegg, jfr. § 13, med mindre vedkommende også har formell fagutdanning i henhold til § 7, Veiledning. Dette gjelder dog ikke utførelse av elektriske anlegg i egen bolig, feilsøking, feilretting, utskifting av komponenter, samt oppgaver tilknyttet drift, vedlikehold og reparasjon i hht. § 12, § 14 og § 15.

Kim

Postet 18:16 - 9.10.2012
Bestått besvarelse 2a):

Jeg må kontrollere om arbeidene han har utført er en del av arbeidsbeskrivelsen i hans i den godkjente stillingsinstruksen hans. Hvis dette arbeidet er i hans stillingsinstruks kan man selv stå faglig ansvarlig for jobben.
Hvis dette ikke er et godkjent arbeidsoppdrag kan man ikke stå faglig ansvarlig.

Jeg vil be om all dokumentasjon de har på utstyr som er brukt og tegninger. Jeg kan ta på meg det faglige ansvaret for den installasjonen som er tilgjengelig for inspeksjon visuelt.
Jeg vil risikovurdere oppdraget, inspisere, teste og måle installasjonen.

Jeg utfører sluttkontroll av anlegget iht. NEK 400:2006 Del 6.

Hvis alt er utført etter FEL, FKE, FEU, NEK 400, Elsikkerhet og ikke inneholder feil, lager jeg dokumentasjon for anlegget og utsteder samsvarserklæring.

Varmekablene kan ikke inspiseres visuelt hvis de allerede er nedstøpt. Jeg kan derfor ikke kontrollere om produsentens leggeanvisning er fulgt. Varmekablene kan jeg ikke stå faglig ansvarlig for og vil ikke koble dem til.

Magda

Postet 18:34 - 9.10.2012
Dette må du ikke svare Kim. I sensorvurderingen står det at en ikke skal påta seg ansvar for arbeid man ikke har forestått faglig.

Kim

Postet 19:15 - 9.10.2012
Hvor står sensorvurderingen?

Magda

Postet 19:18 - 9.10.2012
Så den på kurset til Tommy :)

Kim

Postet 19:22 - 9.10.2012
Okei. Da er Taxi sin besvarelse på 2 a) grei sikkert

Torfinn S

Postet 12:00 - 2.4.2013
Jeg reagerte også på denne beståtte besvarelsen. Det viser bare at man kan stå selv om man svarer feil på en oppgave. Dette svaret er jo helt feil etter min mening. En installatør kan ikke påta seg og forestå arbeidet som en utenforstående (bedriftselektrikeren) har utført.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.