Hei,
NORSOK har publisert svar på spørsmål om antistatiske slanger her:
FAQ til NORSOK Z-015 – Antistatiske slanger
I ISO 8031:2020 er kapittel 4.9 relevant for Ex-klassifiserte områder, og jeg forstår det slik at testen beskrevet der må utføres. Likevel ser det ut til at distributørene som selger hydraulikkslanger ikke kjenner til dette kravet og dermed ikke kan levere slanger som er testet i henhold til standarden.
Jeg utleder dette kravet fra IEC 60079-32-1, kap. 7.7.3.2 nr. 2, og slik jeg tolker det, er dette en type test som kun må utføres én gang per slange.
Problemet er at jeg ikke finner en halvledende eller ledende hydraulikkslange med arbeidstrykk på 350 bar.
Hvor kjøper folk egentlig hydraulikkslanger til Ex-klassifisert hydraulisk utstyr?
Det brukes fortsatt mye slikt utstyr offshore, så noen må jo ha en løsning på dette?
Setter pris på alle tips og erfaringer!
Løst
Kurset gir deg grunnleggende teoretisk kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder slik at du skal kunne arbeide på en sikker måte. Les mer.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem?
Logg inn
Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.