Hei! Jeg lurer på om det er noen her som vet om hva slags krav det er til endehylser benyttet i Exe koblingsboks? Er det lov å bruke eksempelvis type Abiko endehylser? (blå gul og rød)? Er kjent med at en oftes bruker vanlig niter, men ser at også kabelsko er godkjent brukt 2,5 kvadrat dersom det er en skru tilkobling/ ikke beregnet for niter.
ref : NEK 420 18.4 Terminering av ledere side 133
Kurset gir deg grunnleggende teoretisk kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder slik at du skal kunne arbeide på en sikker måte. Les mer.
Først må jeg få påpeke at normpunktet du refererer til er et underpunkt av pkt. 18 som gjelder tilleggskrav til beskyttelsestype "n", og siden du spør om koblinger i Exe koblingsboks så er altså ikke dette normpunktet relevant.
Det stilles ingen spesifikke krav til type endehylse/kabelsko som benyttes, men husk at man alltid skal benytte utstyr og komponenter (inkludert endehylser/kabelsko og terminaler) i henhold til fabrikantens krav. Det betyr at terminalen må være godkjent for den type endehylse som benyttes, og man må bruke det korrekte pressverktøy i henhold til fabrikantens henvisning.
Krav til termineringer i alle typer kapslinger står i NEK 420A:2016 - NEK EN 60079-14 pkt. 9.6.2 (hvor både endehylser og kabelsko nevnes uten videre presisering av type), og tilleggskrav til Exe kapslinger står i pkt. 15.3.
Takk for svar!
Jepp har blingsa litt der når jeg søkte opp i nek 420 takk for korrigering. Veldig nyttig svar.
Da må jeg finne EX sertifikatet til koblingsboksen og finne ut hva slags terminerings hylser/sko som er tillat.
Det står nok ikke noe i sertifikatet på koblingsboksen hva slags terminerings hylser/sko som er tillatt, med mindre terminalene er sertifisert som en del av boksen. Det vil først og fremst være i datablad/bruksanvisning på terminalene at du vil kunne finne begrensninger eller krav til type ledere som kan benyttes.
Et eksempel kan være at terminalene er kun godkjent for solide ledere og ikke flertrådede ledere uten at endehylse benyttes. Det vil da normalt sett ikke presiseres hva slags endehylse som kan benyttes. Man må altså gjøre noen faglige vurderinger selv også om hva som vil oppnå formålet; nemlig varig god forbindelse.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.