Ex de motor levert med PT100 element i viklinger og lager

Spurt ${formatDate(1694529660)} av Håvard | Siste svar ${formatDate(latestComment().postDate.timestamp)} av ${latestComment().author.name}

Håvard

Subscribed
Subscribe

Har fått levert en 690V motor med ATEX sertifisering Ex db eb IIB T4 Gb, som skal monteres offshore. Motor har i tilleg PT100 element i viklinger og i lager for tilstandsovervåkning. ATEX sertikat på motor sier at "The motors may also be fitted with auxiliary devices like PT 100 sensors and speed encoders. The protection methods of the auxiliary devices must be respected."

Koblingshus på motor for PT100 element er merket med "This box containes instrinsically safe circuits".

Spørsmål: Eg synes det er litt vanskelig å kunne vurdere/dokumentere at PT100 kretsene er egensikker. Selv om PT100 element kan defineres som en passiv komponent, og det monteres inn en barriere i kretsen, så er det vanskelig for meg å verifisere at det ikke er "påvirkning fra andre elektriske kretser". Siden ATEX sertifikat ikke dekker "auxiliary devices", bare att de kan monteres, så hadde eg forventet eg en type erklæring eller noe fra leverandør på at PT100 elementene skal kobles opp i egensikre kretser - ikke kun et klistermerke-skilt på koblingshus på motor som sier "This box containes instrinsically safe circuits".

Hva bør leverandør her dokumentere? Eventuelt om de ikke kan dokumentere at PT100 element kan kobles i en egensikker krets - kan eg da koble disse opp som NON-IS, og er det noen vurdering/dokumentasjon som kreves for at eg kan gjøre dette?

Helpful answer marked by forum leader Løst
Svar
  • Rediger
  • Slett
  • Utesteng bruker
  • Fjern utestenging
Ex grunnleggende

Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.

Svar (${ thread.comments.length })

${comment.author.name}

Forumleder
Postet ${formatDate(comment.postDate.timestamp)}
Instructor contact card
Bra svar markert av forumleder Bra svar
Svar
  • Rediger
  • Fjern
  • Utesteng bruker
  • Fjern utestenging
Denne kommentaren er fjernet.

Edit your answer

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Forumbrukere vil ikke se navnet og bildet ditt. Forumledere vil fortsatt se kontodetaljene dine.
Poster som:

${form.anon ? form.name : currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName}

Du mottar opp til en e-post om dagen når det skjer noe i tråden.

Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.

Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.