Ex register / vedlikeholdssystem

Spurt 9:56 - 7.3.2025 av Åslaug|Siste svar 14:18 - 8.4.2025 av Sverre Isaksen

Åslaug

Skal det ved nybygging av skip i EU (ikke Norsok) med ATEX/IECEx sertifisert utstyr leveres ett Ex-registreringssystem for oversikt og oppfølging av vedlikehold iht klasse, lover eller forskrifter, eller må det definerest i byggespesifikasjon? Er det naturlig at "byggeherre" tar ansvar for første inspeksjonsrunde/tennkildekontroll og dokumenterer dette, eller er det rederi som har ansvar for å utføre dette?

Helpful answer marked by forum leaderLøst
Ex grunnleggende

Kurset gir deg grunnleggende teoretisk kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder slik at du skal kunne arbeide på en sikker måte. Les mer.

Svar (4)

Sverre Isaksen

Forumleder
Postet 15:27 - 10.3.2025
Instructor contact card

Hei.


Normalt er det rederi (eier), som lager spesifikasjon til de som bygger, hva slags format eller system det skal være på Ex register, som maler, dataprogram, etc. Hvordan dokumentasjon skal lagres, etc.


Krav til dokumentasjon kan du finne i IEC 60079-14:2024 Kap. 5.


Hvem som utfører inspeksjonene kan variere, men det skal være kompetent personell, med dokumentert kompetanse. Det er et krav at det skal være utført en detaljert inspeksjon før utstyr tas i bruk i IEC 60079-14:2024 Kap. 9. Dette er eiers ansvar at blir utført.


Noen selskaper kjører detaljert inspeksjon flere ganger, at man for eksempel kjører detaljert inspeksjon på fabrikk som lager sammenstillinger, og så på nytt når disse er installert på skip, evt. som stikkprøver.


Har selv blitt leid inn til noen slike fabrikk inspeksjoner, og da noen ganger sammen med egen inspektør fra eier. Har og opplevd at verftet sender egen inspektør i tillegg.

Åslaug

Postet 18:28 - 12.3.2025

Takk for svar.

Damian Sylwester Nowicki

Postet 5:13 - 7.4.2025

Hei er krav brukes teflon mellom Adapter og Gland som viser på bilde det er fra motor som er Ex d.

Sverre Isaksen

Forumleder
Postet 14:18 - 8.4.2025
Instructor contact card

Hei er krav brukes teflon mellom Adapter og Gland som viser på bilde det er fra motor som er Ex d.

Hei.


Pakning (IP-washer) mellom nippel/ adapter og nippel/ kapsling vil gi bedre tetting (IP-grad).


Om det er et krav kommer an på hvor dette er, på åpent dekk offshore er det generelt krav til IP56 i NEK IEC 61892-1:2019 Table 5, da må disse være med.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.