IS-beregninger og L/R-forholdet og 60079-25?

Spurt 14:04 - 29.10.2014 av Dag Inge Hansen|Siste svar 9:53 - 20.11.2014 av Dag Inge Hansen

Dag Inge Hansen

Lurer på hva er det som står i IEC 60079-25 siden det står mange henvisninger fra 60079-14 under avsnittene 16.2.4.3 og 16.2.4.4 som jeg har sett på. Vi har fått kjøpt visning av 60079-14 her på Reinertsen, men ikke 60079-25, som jo også konster penger via standard-dot-no.

Utdrag fra 60079-14:2014, 16.2.4.3:

""Where both the total inductance and capacitance of all connected aparatus excluding the cable is greater than 1% of Lo and Co of the source of power respectively, then the acceptable values for Lo and Co shall be halved and the allowable cable inductance and capacitance adjusted accordingly. Further information is provided in IEC 60079-25.""

""... If the effective total inductance is greater than 1% of Lo then the permitted L/R ratiop of the cable must be recalculated in accordance with IEC 60079-25. ..""

Det er noen forskjeller mellom 2008 og 2014 utgaven ser jeg, men synes teksten er litt enklere hvis man skal tolke dette i 2014 utgaven etter min mening.
Helpful answer marked by forum leaderLøst
Ex grunnleggende

Kurset gir deg grunnleggende teoretisk kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder slik at du skal kunne arbeide på en sikker måte. Les mer.

Svar (2)

Undrende

Postet 7:09 - 20.11.2014
Hva skal du egentlig med normen IEC 60079-25?
Er det for å lære noe eller for å skrive en erklæring om samsvar?

Dersom det er i arbeidet ditt så er vel saken at du skal skrive en erklæring om samsvar?

Da bør det vel være mulig å forholde seg til den ene normen som henviser til den andre, eller?

Jeg tror du må være mer spesifikk i spørsmålstillingen dersom du forventer å få hjelp i forumet.

Svaret på det du egentlig spør om er: Explosive atmospheres - Part 25: Intrinsically safe electrical systems.

Dag Inge Hansen

Postet 9:53 - 20.11.2014
Vi holder på å kjøpe tilgang til 60079-25, siden vi ikke hadde. Vi fikk beskjed her på instrument-gruppa å gå gjennom styrings-systemene våre og prosedyrer for ingeniørarbeid. Jeg fikk oppgaven med å se på standarden for is-beregninger. Vi har hatt en excel-mal for dette i mange år, en rimelig enkel sak. Noen andre var involvert før meg som endre småting på denne malen, men jeg var ikke fornøyd med denne. Jeg startet på blankt excel-ark. Da jeg leste standarden så kom det fram flere ting som vi ikke var klar over, bl.a. denne 50% regelen og flere henvisninger videre til 60079-25. Vi fikk greie på at det i 60079-25 står noe om at hvis gassgruppe er IIC så skal Co begrenses til 0,6uF, eller 1uF for andre gassgrupper. Denne 50% regelen gjelder også kun hvis barrieren er en lineær enhet. Som f.eks zenerbarrierer tror jeg?

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.