Hei,
Håper noen kan hjelpe med følgende:
En liten EX vifte blir for varm under drift. Viften er nymontert, men den har blitt skiftet 2-3 ganger nylig pga at den har blitt for varm og brent seg. Viften er ikke frekvensstyrt. Den er merket 50hz, 230V, merkestrøm 3A. Det er en enfase 230V tilførsel som går inn på motor, med en kondensator på. Vifte, kondensator og motor er levert og montert som en ferdig enhet.
Jeg har kun sett på viften som nå er montert, men problemet har vært det samme med alle.
-Trykk før og etter vifte er ok, kanaler er åpne, så alt er greit her.
-Temperaturen på luften den ventilerer er ikke høy, ca 20-25 C.
-Siden viften har blitt skiftet flere ganger tidligere regner jeg med at det ikke er viften det er noe galt med.
-Lagre virker helt fine. Ingen slark og roterer fint. Ingen ulyder. Har forsøkt å legge skrujern inntil motorhus/høre etter ulyder. Vifte er som sagt ny.
-Når tidligere motorer har brent seg vet jeg ikke eksakt hvordan det har skjedd. Men jeg ser at strømtrekk øker ved økende temperatur. Regner med spindel i motor utvider seg mer enn lagre og at det blir trangere å rotere.
Da må det være noe galt med spenningstilførselen. Men dette ser også ut til å være ok.
Vifte er koblet i trekant. L er koblet på U1 og N er koblet på W1. L og N var koblet omvendt/feil i forhold til koblingskjema da jeg åpnet koblingsboks på motor.
Kondensator er koblet på U2 og V2
Målte verdier:
Målt Spenning inn på motor er 235 V.
Målt spenning mellom polene er 230-240 V.
Målt spenning mellom W2/U1 og Jord er 230 V
Målt spenning mellom U2/V1 og jord er 230V
Målt spenning mellom V2/W1 og jord er 0 V.
Målt strømtrekk er 1,9-2 A. Merkestrøm er 3A
Målt frekvens er 50 Hz
Er det noen som har en anelse om årsaken til hvorfor motoren blir varm? Den kommer opp i 60C etter en 45min . Regner med at temperatur bare fortsetter å stige etter det og at det vil føre til defekt motor.
Mvh
Kristian
Kurset gir deg grunnleggende teoretisk kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder slik at du skal kunne arbeide på en sikker måte. Les mer.
Hei,
Jeg tror dette kan ha noe med problematikken aktiv-/reaktiv effekt å gjøre, siden det ser ut til at andre forhold ser ut til å være i orden.
Motor (induktiv last på nettet) skal trekke litt magnetiseringsstrøm. Ved start av motoren trekker motoren betydelig magnetiseringsstrøm for å bygge opp det interne magnetfeltet. Det som er viktig å legge merke til er at denne strømmen ikke bidrar til noe arbeid (får viften til å snurre rundt).
Hvis anlegget har dårlig cosius(phi) betyr dette at anlegget belastes med mye reaktiv effekt. Dette er ikke bra. Det er et 'sykdomstegn'. En motor kan gå varm selv om det ikke utfører noe særlig arbeid (aktiv effekt).
Kondensatoren på motoren er for å avhjelpe problematikken aktiv-/reaktiv effekt. Kondensatoren bidrar med fasekompensering (cosinus (pfi)). Kondensatoren skal elektrisk kompensere for den induktiviteten motoren representerer. Jeg tror jeg ville ha sjekket dette (kondensatoren).
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.