NEK EN 60079-14, 16.1 - Beskyttelse av egensikre kretser fra andre elektriske kilder

Spurt ${formatDate(1696412040)} av Håvard | Siste svar ${formatDate(latestComment().postDate.timestamp)} av ${latestComment().author.name}

Håvard

Subscribed
Subscribe

Har en motor leverandør som leverer en Ex de motor med PT100 element i viklinger og i lager for tilstandsovervåkning.Leverandør har merket koblingshus på motor for PT100 element med "This box containes instrinsically safe circuits". Har bedt leverandør om å dokumentere at disse faktisk kan kobles opp som IS kretser, da det vanskelig for meg å verifisere at det ikke er "påvirkning fra andre elektriske kretser" ref. NEK EN 60079-14, 16.1.

Tilbakemelding fra leverandør er at kravet i NEK EN 60079-14, 16.1 kun gjelder andre elektriske kilder i selve Exi kretsen - og ikke eksterne elektrisk kilder. De sier også at PT100 element er simple apparatus, og om de står i et magnetfelt så genererer de uansett ikke mer enn 1,5 V, 100 mA and 25 mW, og kan da kobles til en Exi krets.

Spørsmål: Eg kan ikke si meg helt enig i denne konklusjonen, da PT100 element er passive komponenter som ikke genererer noe energi i seg selv, og eg er ikke enig i at kravet i NEK EN 60079-14, 16.1 kun dekker komponenter / elektrisk kilder i selve Exi kretsen.

Er min forståelse korrekt? Eg mener at disse ikke kan kobles opp som egensikre kretser (med mindre leverandør kan dokumentere dette), og at disse må kobles opp som NON-IS

NEK EN 60079-14, 16.1 integriteten til en egensikker krets skal beskyttes fra påvirkning av energi fra andre elektriske kilder slik at den sikre energibegrensningen til kretsen ikke overskrides, selv om brudd, kortslutning eller jordfeil inntreffer i kretsen

Helpful answer marked by forum leader Løst
Svar
  • Rediger
  • Slett
  • Utesteng bruker
  • Fjern utestenging
Ex grunnleggende

Kurset gir deg nødvendig kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder, slik at du kan foreta installasjoner og utføre vedlikehold på en sikker måte. Les mer.

Svar (${ thread.comments.length })

${comment.author.name}

Forumleder
Postet ${formatDate(comment.postDate.timestamp)}
Instructor contact card
Bra svar markert av forumleder Bra svar
Svar
  • Rediger
  • Fjern
  • Utesteng bruker
  • Fjern utestenging
Denne kommentaren er fjernet.

Edit your answer

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Forumbrukere vil ikke se navnet og bildet ditt. Forumledere vil fortsatt se kontodetaljene dine.
Poster som:

${form.anon ? form.name : currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName}

Du mottar opp til en e-post om dagen når det skjer noe i tråden.

Du har for øyeblikket ikke mulighet til å poste innlegg.

Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.