Har ein Ex e motor som som har startstrømsforhold (IA/IN) lik 7,9. Når eg sjekker denne strømmen mot utløsekurve til motorvern (bimetall), treffer dette akkurat under tE-tiden til motoren, med 0,1sek. Altså, akkurat innenfor kravet i NEK420-11.3.1: «fastlåst motor skal bli frakoblet innenfor tiden tE.»
Videre står det iht NEK420-11.3.1: «Utkoblingstiden til beskyttelsesvernet skal tilsvare tidsforsinkelsesverdiene med ± 20 %.»
Leser på databladet til motorvernet, som er oppgitt å ha ein utløsetoleranse på ± 20 %.
* Spørsmål nr.1: Må ein ta hensyn til ± 20 % tidsforsinkelse, for å komme innenfor kravet iht NEK 420? Altså, må ein ta med i reknestykket at motorvernet kan løse ut på 20 % høyere strøm, som vil føre til lengre utløsetid på motorvern, og at ein overskrider tE-tiden? Eller er dette kravet noe som trer i kraft for funksjonstest av motorvernet, at tidsforsinkelsesverdiene skal være ± 20 %? * Spørsmål nr. 2: Samme Ex e motoren har ein tilførselkabel som er 250m. Dette fører til at spenningen i forbrukerenden er 684V, istedenfor 690V som er merkespenning.Rekner med startstrømmen blir mindre, ved lavere spenning. Og dermed vil utløsetiden bli lengre, som fører til overskridelse av tE-tid... Hvordan dokumenteres dette mot NEK420?
Håper nåken kan svare på dette! :)
Kurset gir deg grunnleggende teoretisk kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder slik at du skal kunne arbeide på en sikker måte. Les mer.
Hei Johannes,
Tusen takk for spørsmålene, og din interesse for faget.
a) Fabrikanter av Ex 'e'-motorer skal bestemme tE-tid
NEK EN 60079-7_2015 punkt 6.2.1 beskriver at tE-tiden skal bestemmes i samsvar med tillegg 'A' i standarden.
Temperaturområdet 'B --> C' skal bestemmes av motorfabrikanten. Den maksimale begrensende temperaturen 'C' (rød strek) fratrekkes maksimal tillatt omgivelsestamperetur 'A' (oransje strek representerer typisk 40 °C). tE bestemmes når rotorakslingen er låst via målinger (som er førstevalget) eller kalkulasjon.
Du opplyser at merkeskiltet viser tE = 8,0 sekunder.
b) Limiting temperature 'C'
Temperaturen 'C' er inklusive sikkerhetsmargin. La oss anta at Ex 'E-motoren er temperaturklassifisert 'T3'. Dette innebærer at maksimal overflatetemperatur på motoren ved maksimal omgivelsestamperetur ikke skal overstige 200 °C.
NEK EN 60079-0:2017 punkt 26.5.1 opplyser om at det for temperaturklassen 'T3' skal være en sikkerhetsmargin på 5 Kelvin.
Det vil si at i dette tilfellet er "Limiting Temperature" 195 °C.
c) Industrielt produserte termiske utløservern
NEK EN 60079-14:2014 punkt 11.3.1 om nettdrevet Ex 'e'-motor opplyser om at overbelastningsvern skal ha grafiske kurver som viser utkoblingstiden. De grafiske kurvene skal vise forsinkelsestiden fra et kaldt overbelastningsvern (+ 20 °C) og ved et bestemt startstrømforhold (Ia/In)-forhold.
Den målte utkoblingstiden til overbelastningsvernet skal ligge innenfor et intervall på ± 20 prosent av den grafiske kurven.
Hvis grafen viser at utkoblingstiden skal være 8 sekunder, skal utkoblingen faktisk skje i intervallet 6,4 --> 9,6 sekunder.
Når du sjekket overbelastningsvernet, målte du utkoblingstiden til 7,9 sekunder. Altså; innenfor ± 20 % av den grafiske kurven.
1) Ditt spørsmål 1
Nei, jeg tror du blant litt fra til nøyaktighet mellom den grafiske kurven for overbelastningsvernet og den målte tiden for når vernet skal løses ut (se mitt punkt c ovenfor).
Når merkeskiltet sier tE = 8,0 sekunder, må utløsertiden være lik eller mindre enn dette. I ditt tilfelle skjer dette ved 7,9 sekunder. Kravet i NEK EN 60079-14:2014 11.3.1 er dermed oppfyllt.
2) Ditt spørsmål 2
NEK EN 60079-14_2014 punkt 11.3.1 har tilleggskrav ved spenningsfall.
Ved direktestart av Ex 'e'-motoren, vil det skje et noe større spenningsfall i motorkabelen. Dette reduserer startstrømmen, og oppstartstiden øker.
Når starttiden overstiger 1,7 ganger tE (her 1,7 * 8 sekunder = 13,6 sekunder), bør et relé kople ut motoren under oppstart.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.