RTD

Spurt 15:21 - 4.2.2014 av Erlend|Siste svar 8:04 - 5.3.2015 av Forumleder

Erlend

Hei. En motor har 6 stk RTD:
PYRPT100LC3 (II 2G, EEx E II, PTB 00 ATEX 2016 U)

Ui <= 60V
I=0,3 - 2 mA

Har jeg lov å definere disse som simple apparatus og bruke de som en del av en IS krets? Vi vil selvfølgelig bruke en barriere tilpasset PT100.
Helpful answer marked by forum leaderLøst
Ex grunnleggende

Kurset gir deg grunnleggende teoretisk kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder slik at du skal kunne arbeide på en sikker måte. Les mer.

Svar (9)

Forumleder

Postet 11:47 - 16.2.2014
Nei, du kan ikke definere temperaturfølere i en motor som passive komponenter i en Exi krets.

Et grunnleggende krav til en Exi krets er at den skal beskyttes mot inntrengning av energi fra elektromagnetiske felt. Dette vil som kjent være en umulighet i en motor, og av denne grunn er temperaturfølerne istedenfor Exe godkjente.

Rune

Postet 9:42 - 25.2.2014
Hei
Har du noen ref til en dokumentasjon som beskriver dette, jeg trenger å vise / legge fram dokumentasjon.

Forumleder

Postet 9:57 - 25.2.2014
Nå vet jo ikke jeg om det er en installasjon offshore eller på land, men uansett skal dere følge en installasjonsnorm som det er viktig å ha kjennskap til, og ikke minst forholde seg til. Dersom dere ikke følger en norm skal allikevel normene legges til grunn som en minimumsløsning for at forskriftenes krav skal kunne erklæres oppfylt, så uansett er det viktig å kunne normene.

Når det gjelder denne problemstillingen så vil det for offshoreanlegg være 61892-7 pkt. 7.15 som krever adskillelse, mens det for landanlegg er 60079-14 pkt 12.1 som krever det samme.
Som sagt vil ikke montasje av en Exi sensor direkte inne i motorens magnetfelt gi den adskillelse fra energifelt som kreves for slike kretser.

Rune

Postet 11:58 - 26.2.2014
Hei
Takker for raskt og godt svar, dette er for offshore, men jeg er ikke helt enig i tolkningen din, i 61892-7 pkt. 7.15 det står ingen ting om magnetiske felt, men kun elektrisk adskillelse, men i 61892-7 pkt.7.15.6 står det at man må ta hensyn til transport og skjerming av signalet, og gjør man det og har riktig barriere så burde kravene være opfylt ?
Det står ingen ting om RTD inne i en elektro motor ikke kan regnes som simple apparatus?

Forumleder

Postet 12:30 - 26.2.2014
Alle konkrete problemstillinger kan ikke listes opp i en norm. Du finner derfor ingen steder der RTD i motor behandles konkret i normene. Derfor er det viktig å ha normenes formål klart for seg når man tolker innholdet, og se generelt formulerte ""regler"" i sammenheng med den faktiske situasjon.

I punkt 7.15 står det at integriteten i en egensikker krets skal sikres mot påvirkning fra andre elektriske kretser på en slik måte at man ikke får tenndyktig energinivå uansett feil i kretsen.
Man kan ikke skille på om det er snakk om en simple apparatus eller ikke, fordi det uansett er snakk om en egensikker krets.

Hvordan du mener at en RTD som er montert inn i viklingene i en motor skal kunne skjermes fra ""påvirkning fra andre elektriske kretser"" stiller jeg meg uforstående til. Det er jo ikke bare kablingen som skal skjermes, for det er jo HELE kretsen som må beskyttes.

SS

Postet 17:47 - 28.2.2015
Hvordan kan da ABB klassifisere RTD elementene i viklingene som IS, med blå klemmer i JB på motor?
Dette er godkjent av VTT i Finland

81849

Postet 6:31 - 2.3.2015
Det er ukjent for meg hvordan de kan gjøre dette når det bryter med en grunnleggende regel for Ex i kretser, men det er ikke usannsynlig at de har designmessige tiltak for å få til dette.

En ting er allikevel helt klart

SS

Postet 6:10 - 5.3.2015
Enig med deg, men det er ikke bare ABB, men også Siemens Loher som har dette på motor. Begge er høyspentmotorer.

Forumleder

Postet 8:04 - 5.3.2015
Jeg ser ikke at det skal være noe annerledes fordi det er en annen leverandør også, eller flere for den sakens skyld.

Som sagt så kan/bør/må det være designmessige tiltak for å sikre adskillelsen, og ikke minst:
Det er en vesentlig forskjell mellom det å vurdere en passiv komponent selv, kontra en sertifisert krets som et testinstitutt har gjennomført. De har tilgang til alle designdokumenter, og de gjennomfører tester for å kontrollere at vurderingene de gjør stemmer.

For å avslutte diskusjonen med dette innlegget kan jeg si følgende:
Dersom du er i stand til å gjennomføre og dokumentere en grundig vurdering av kretsen i forhold til installasjonsnormens krav, samt alle relevante deler av Ex i normen, så kan du benytte RTD i motor som passiv komponent. MEN dersom det er den minste tvil om du har nødvendig underlag eller kompetanse til å gjøre en slik vurdering, kan du IKKE benytte RTD i motor som passiv komponent.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.