Hei,
Jeg trenger litt assistanse med å tolke inspeksjonstabell 1 per kapittel 6 i NEK 420A (NEK EN 60079-17:2014) og då nærmere bestemt punkt 17 som sier: Elektriske tilkoblinger er tildratt. Vi vurderer ett instrumentdesign som består av en Ex e kapsling med Ex e rekkeklemmer. På ene siden av klemmene terminerer vi ledere som går til sertifisert elektronikk mens den andre siden av klemmene er kunden sitt grensesnitt for terminering av feltkabel. Vi ønsker å plassere ett plastdeksel (i ikke-ledende materiale) over hele klemlisten slik at denne dekker over alle skruene på "vår side". Dette plastdekselet vil ha en etikett som viser terminalinformasjon, forenklet kobling og annen viktig informasjon. Spørsmålet mitt er: Må anleggseier/kvalifisert personell skru av dette plastdekselet for å kunne utføre detaljert/nøye inspeksjon av at skruene er tilstrekkelig tildratt ved en periodisk inspeksjon i henhold til punkt 17 i inspeksjonstabell 1?
Mvh,
Eric
Kurset gir deg grunnleggende teoretisk kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder slik at du skal kunne arbeide på en sikker måte. Les mer.
Hei Erik.
Som jeg forstår av forklaringen din er dette mer en transportsikring/ beskyttelse som skal fjernes under installasjon når det blir koblet til. Jeg ser ingen problemer med en slik løsning. Det går jo evt. an å skrive dette som et notat under sjekkpunktet om dere skal levere med inspeksjonslister.
Hei Erik.
Som jeg forstår av forklaringen din er dette mer en transportsikring/ beskyttelse som skal fjernes under installasjon når det blir koblet til. Jeg ser ingen problemer med en slik løsning. Det går jo evt. an å skrive dette som et notat under sjekkpunktet om dere skal levere med inspeksjonslister.
Hei Sverre,
Nei, her var jeg kanskje litt unøyaktig i framstillingen min. Dekselet over klemlisten i instrumentet vil alltid være der slik at de bare ser halvparten av terminalene; den siden hvor de skal terminere feltkabelen. Vår side av klemmene vil være skjult under dette dekselet slik at de ikke kan koble fra lederne som går videre internt til elektronikken. Så kommer spørsmålet jeg stilte tidligere.
Mvh,
Eric
Har du bilder/ skjemategninger? Du kan sende til sverre.isaksen@trainor.no ser ikke helt for meg hva du mener.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.