Hei,
Har kommet over en Ex-motor med tilsynelatende tysk merking iht. eldre nasjonale normer.
Motor er merket med beskytelseskonsept: Ex d 3n G4, iht. sammenligningstabell forteller oss at denne merkingen samsvarer med beskyttelseskonsept: Ex d IIC T4, men selve koblingsboksen er helt tydelig ikke i Ex d-utførelse og bærer heller inget merkeskilt som bekrefter at denne er i Ex e-utførelse.
Etter litt etterforsking kom vi over følgende informasjon. Har dere en kommentar til dette?
Flameproof (pressure-tight) PTB-certificate (Ex)d 3n G4 motors are suitablefor use in Zone 1 hydrogen atmospheres (see Table 3). These have EEx eincreased safety terminals with weatherproof IP55 terminal boxes, though theterminal box is not flameproof.
http://www.ro-quip.com/Technical_Docs/Moeller/Euronorm%20Standards%20on%20Motors.pdf
Mvh
Morten
Kurset gir deg grunnleggende teoretisk kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder slik at du skal kunne arbeide på en sikker måte. Les mer.
Det stemmer at den game tyske standarden ga mulighet for at koblingshuset kunne utføres i Exe utførelse selv om det ikke var merket slik, så slik sett kan vi bekrefte informasjonen dere har funnet.Om dette er tilfelle på den motoren dere har kan vi derimot ikke konkludere 100%. En mulighet for å vurdere om terminalene er å anse som sikre er å sjekke luft og krypstrømsavstander på terminalene mot dagens krav til Exe terminaler som står i NEK EN 60079-7 normen.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.