Varmevifte Z-015 eller håndverktøy / løst elektrisk utstyr?

Spurt 13:13 - 3.2.2020 av Frank R Knutsen|Siste svar 10:16 - 6.3.2020 av Rune Øverland

Frank R Knutsen

Vi har offshore mottatt en "portabel" varmevifte godkjent for zone 1 bruk.

Viften er 60 kg, 76 cm lang, 56 cm hog og bred.

Type SA FLEXIHEAT ATEX VARMER NORSOK VARIANT.

Denner er kommet ut uten Z-015 sjekkliste og dataark.

Viften vil typisk være ibruk over natten uten noe tilsyn.

Det har ved utsendelse fra forsyningsbase blitt tolket at dette er elektrisk håndverktøy / løst elektrisk utstyr ihht Norsok Z-015 vedlegg D2.

Er det riktig å regne dette som håndverktøy / løst elektrisk utstyr (Z-015 vedl D2) eller skal dette være registrert som midlertidig utsyr ihht Norsok Z-015?

Helpful answer marked by forum leaderLøst
Ex grunnleggende

Kurset gir deg grunnleggende teoretisk kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder slik at du skal kunne arbeide på en sikker måte. Les mer.

Svar (7)

Rune Øverland

Postet 13:09 - 4.2.2020

I NORSOK Z-015:2019 Tillegg D.2 står det:

"Eksempel på elektrisk løst utstyr: Håndlamper, provisoriske lys, elektriske håndverktøy, skjøteledninger, avtrekk for sveiserøyk, overganger, midlertidige fordelinger etc."

Hvis forsyningsbasen har vurdert varmeviften til å være 'elektrisk løst utstyr', får man tro at de har gjort riktig, faglig vurdering.

Frank R Knutsen

Postet 19:27 - 4.2.2020

Hei hadde håpet på et mer avklarende svar. Hvor går grense for håndverktøy/løst utstyr. Tenker at type utstyr det refereres til som støvsuger, håndverktøy er typer utstyr som brukes bemannet der og da. Varmeviften blir stående i drift ubemannet over natten, men det skilles kanskje ikke på dette.

Mvh

Frank

Anders Frafjord

Postet 11:24 - 5.2.2020

Under U10 trekker de grensa mellom utstyr som står på samme sted over flere dager og utstyr som ofte blir flyttet rundt. Samme sted over flere dager => U10 sjekkliste. Flyttes rundt ofte => trenger ikke sjekkliste.

Jeg spurte Z-015 komiteen for noen år siden om skillet, siden vi bruker små kjemikaliepumper (som er flyttbare for hånd), men de står på samme sted under bruk. De måtte ha U10 sjekkliste.

Det er nok definisjonen av "flere dager" som blir diskusjonen her. Om den har tilsyn eller ikke, tror jeg ikke har noe å si, det er nok hvor lenge den er stasjonær på et sted.

Anders

Rune Øverland

Postet 10:47 - 18.2.2020

Hei Frank,

Midlertidig utstyr er definert som utstyr for tidsbegrenset bruk om bord i en plattform, og som krever oppkopling og/eller utgjør en mulig tennkilde. Begrepet 'utstyr for tidsbegrenset bruk' er en hvilken som helst utrustet container, eller utstyr montert på en ramme/"Skid".

Jeg har forstått at varmeviften ikke er en utrustet container, eller montert på en "skid". Ergo, så oppfyller ikke varmeviften begrepsdefinisjonen midlertidig utstyr. Tillegg 'D sier hvilket utstyr som ikke skal betraktes som midlertidig utstyr; blant annet elektrisk løst utstyr.

Derfor er jeg enig med forsyningsbasen at varmeviften ikke trenger å ha Norsok Z-015-sjekkliste.

Bjørn Inge Heggebø

Postet 7:18 - 5.3.2020

Hei Frank,

Midlertidig utstyr er definert som utstyr for tidsbegrenset bruk om bord i en plattform, og som krever oppkopling og/eller utgjør en mulig tennkilde. Begrepet 'utstyr for tidsbegrenset bruk' er en hvilken som helst utrustet container, eller utstyr montert på en ramme/"Skid".

Jeg har forstått at varmeviften ikke er en utrustet container, eller montert på en "skid". Ergo, så oppfyller ikke varmeviften begrepsdefinisjonen midlertidig utstyr. Tillegg 'D sier hvilket utstyr som ikke skal betraktes som midlertidig utstyr; blant annet elektrisk løst utstyr.

Derfor er jeg enig med forsyningsbasen at varmeviften ikke trenger å ha Norsok Z-015-sjekkliste.

Hei Frank, vi har samme problemet på Troll A med tilvarende vifte unit på 18KW 400V med tilhørende fordelingstavle 400V 63A, hvor leverandør SA Consult hevder at det ikke skal klassifiseres som midlertidig utstyr.

Vi er helt uenige med at dette kommer under kategorien håndverktøy/løst el utstyr da det står uten tilsyn. Unit har sikringer og termostater innvendig i Exd boks og det er heller ikke krav til dokumentert kontroll og vedlikehold på Exd utstyret.

Rune Øverland

Postet 10:05 - 6.3.2020

Petroleumsindustrien har med NORSOK-standardene ønsket å bidra med gode tekniske og kostnadseffektive løsninger.

Det er en definisjonssak om elektrisk, løst utstyr (som elektrisk vifteenhet) skal være klassifisert som midlertidig utstyr eller ikke. Z-015:2019 har definert uttrykket "Midlertidig utstyr"; at elektrisk løst utstyr kunne sammenfalle med definisjonen i dennes punkt 3.15. En elektrisk vifteenhet kan jo være betraktet som utstyr for tidsbegrenset bruk om bord i en plattform.

Imidlertid, Z-015:2019 har gjort en normativ presisering i dennes Tillegg 'D' - Utstyr som ikke skal betraktes som midlertidig utstyr, at elektrisk, løst utstyr ikke skal betraktes som midlertidig utstyr.

Man kan være enig eller uenig med Z-015:2019 Tillegg 'D'. Det er en ærlig sak.

Et selskap har lov til å ha egne selskapspesifikke tilleggskrav "utenpå" Z-015:2019. På nettstedet www.standard.no kan man finne eksempler på selskapsspesifikke tilleggskrav om midlertidig utstyr. Selv om en elektriske vifteenhet ikke er definert som midlertidig utstyr i Z-015:2019, har et selskap en rett til å fravike denne definisjonen. Jeg har ingen kjennskap om noen selskaper har definert løse elektriske vifteenheter som midlertidig utstyr i sine tilleggskrav om midlertidig utstyr.

Rune Øverland

Postet 10:16 - 6.3.2020

Hei Bjørn Inge,

Vedrørende vedlikehold:

Petroleumstilsynet har i sin Aktivitetsforskrift § 45 krav om vedlikehold: "Den ansvarlige skal sikre at innretninger eller deler av disse holdes ved like."

I veiledningen til § 45 skriver Petroleumstilsynet:

"Med innretninger eller deler av disse menes også midlertidig utstyr."

Jeg mener at det er krav til vedlikehold av utstyr, som leverandør SA Consult har sendt dere, selv om jeg mener at dette utstyret ikke er definert som midlertidig utstyr (ref Z-015:2019 Tillegg 'D').

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.