Viftedeksel

Spurt 11:23 - 1.6.2012 av Elektro l|Siste svar 19:01 - 12.1.2024 av ELLINGSEN ARONSEN

Elektro l

Hei
Er det noen som vet om vi kan reparere viftedeskselet på en ex motor?
Må det eventuelt inn til et ex sertifisert verksted eller kan en ""vanlig"" sveiser fikse dette?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
Ex grunnleggende

Kurset gir deg grunnleggende teoretisk kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder slik at du skal kunne arbeide på en sikker måte. Les mer.

Svar (2)

Forumleder

Postet 6:59 - 28.6.2012
I hht. ExR01 (autorisasjonsordningen)kan vifte og viftedeksel skiftes ut av brukeren. Deler som skiftes skal være i orginalutførelse. Videre sier EN 60079 -19 (rearasjon av Ex utstyr) at deksel og roterende deler må kontrolleres for å sikkre at de oppfyller kravet til bla. avstander og slagfasthet som beskrevet av fabrikanten eller i det minste i normen for det relevante utstyret.
Slik jeg tolker dette er at dersom dekslet er ødelagt må det byttes med orginaldeksel. Altså ingen sveising uten resertifisering.

ELLINGSEN ARONSEN

Postet 19:01 - 12.1.2024
I hht. ExR01 (autorisasjonsordningen)kan vifte og viftedeksel skiftes ut av brukeren. Deler som skiftes skal være i orginalutførelse. Videre sier EN 60079 -19 (rearasjon av Ex utstyr) at deksel og roterende deler må kontrolleres for å sikkre at de oppfyller kravet til bla. avstander og slagfasthet som beskrevet av fabrikanten eller i det minste i normen for det relevante utstyret.
Slik jeg tolker dette er at dersom dekslet er ødelagt må det byttes med orginaldeksel. Altså ingen sveising uten resertifisering.

Hei, hva betyr egentlig "originalutførelse"? I dagens verden finnes det mange deler, blandt andre vifter til elektromotorer som enkelt lar seg "reverse engineere" og få lagd iht ATEX krav + relevante design krav (i.e. mtp last, geometri, effekt osv). Om jeg er et selskap som er av den oppfatning av at jeg kan lage meg, eller bestille en del som er iht "originalutførelse", hva er det da som hindrer meg i å bytte denne komponenten selv?


Les: er det regulatoriske krav som kommer inn for å beskytte en leverandørkjede fremfor å addressere reell risiko? Står jeg som eier av motor og anlegg eventuelt selv fritt til å velge, gitt at jeg dokumenterer hvert steg og hvordan jeg adekvat møter de krav som ligger i "originalutførelse"?

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.