Norsk Engelsk Svenska Polsk

Når kunden møter deg med eget materiellNår kunden møter deg med eget materiell

Når kunden møter deg med eget materiell

Kim Andre Vagle
Kim Andre Vagle

Når jeg kommer til kunden og de står klar med el materiell, sikring,stikkontakter,lampe og dimmer. Hvor enn leit dette er at vi er kommet til at kunder kan handle selv, er det da greit og forsvarlig å nevne i f.eks sammsvarserklæringen el nummer på de produktene de gir til oss for montering? Det var i dette tilfelle Elko, eaton, og micromatic dimmer

Hvordan sånn jus messig er en fritatt ansvar for det en monterer ved å nevne det i eventuell sluttkontroll eller legge det ved i fakturakommentar?

Re: Når kunden møter deg med eget materiell

Even
Even

Der har du et poeng jeg ikke har tenkt på. En burde dokumentere hvilke produkter som blir montert. Det kommer automatisk, når man selv leverer. 

For hva hvis ikke kan jo noen bytte ut komponentene og så reklamere på deg i ettertid. 

Slik tekst hører ikke hjemme i en sluttkontroll eller fakturaen. Få det inn i den generelle teksten din, som oftest er samsvarserklæring. 

Re: Når kunden møter deg med eget materiell

Kim Andre Vagle
Kim Andre Vagle

Er det jeg selv tenker, i de tilfellene der vi leverer alt i jobben så nevner vi jo bare sikringsstørrelse utsytyret er montert på antall enheter montert og type f.eks ``Montert 4 stk doble innfelte stikkontakter i bod kjeller på kurs F10 10A C-Kar 30mA´´. Så vil jo utstyret bli nevnt i fakturaen samsvarserklæringen er knyttet til

Det blir jo bare mer og mer selv montasje i dette landet og, med tanke på at elektroimportøren, megaflis og andre hanker innpå årlig omsetning til de størte el grossistene er jo skummelt. Derfor jeg lurer på hvordan jeg forholder meg til disse tingene, der jeg i dette scenarioet skrev el nummer på alle komponenter og at kunde selv hadde handlet dem.

Re: Når kunden møter deg med eget materiell

Blacksheep
Blacksheep
Sitat
Kim Andre Vagle skrev:

Når jeg kommer til kunden og de står klar med el materiell, sikring,stikkontakter,lampe og dimmer. Hvor enn leit dette er at vi er kommet til at kunder kan handle selv, er det da greit og forsvarlig å nevne i f.eks sammsvarserklæringen el nummer på de produktene de gir til oss for montering? Det var i dette tilfelle Elko, eaton, og micromatic dimmer

Hvordan sånn jus messig er en fritatt ansvar for det en monterer ved å nevne det i eventuell sluttkontroll eller legge det ved i fakturakommentar?

Så det er leit å ikke kunne gi påslag på medbrakt el-materiell altså. Kunden straffes med at det skal nevnes i sluttkontroll at kunden selv har kjøpt sikringer. Dersom utførende elektrikker kommer med el.materiellet trengs det ikke nevnes i sluttkontrollen med et ord altså.

Re: Når kunden møter deg med eget materiell

Even
Even

Nå legger du ord i munnen på andre her BS. 

Ingen som straffes ved at man beskriver jobben og hva som er gjort. Det er noe som er ryddig å gjøre, å beskrive hva som er gjort. 

Sluttkontrollen har lite med dette å gjøre. 

Dersom elektriker leverer utstyret så vil dette, i de fleste tilfeller, automatisk være en del av dokumentasjonen. Da de fleste bruker automatiserte ordresystemer som håndterer dette. 

Re: Når kunden møter deg med eget materiell

BS
BS
Sitat
Even skrev:

Nå legger du ord i munnen på andre her BS. 

Ingen som straffes ved at man beskriver jobben og hva som er gjort. Det er noe som er ryddig å gjøre, å beskrive hva som er gjort. 

Sluttkontrollen har lite med dette å gjøre. 

Dersom elektriker leverer utstyret så vil dette, i de fleste tilfeller, automatisk være en del av dokumentasjonen. Da de fleste bruker automatiserte ordresystemer som håndterer dette. 

Nei ingen straff å beskrive jobben og hva som er gjort, men noen her får sure nykker og vil anmerke i papirene at kunden har kjøpt el-materiell fordi påslaget går i vasken for firmaet :)

Det er ikke noen forskjell på Elko brytere fra Megaflis sammenlignet med Elko fra Solar norge AS eller Ahlsell.

Re: Når kunden møter deg med eget materiell

Even
Even

Det er din påstand. 

Slik jeg tolker trådstarter så er dette et spørsmål om god dokumentasjon, og fremtidig ansvar ved feil. 

Gir jo ingen mening å skulle skrive en sur kommentar i dokumentasjonen fordi kunden har kjøpt inn materiellet selv. Det må du holde deg for god til å tro om andre. 

Poenget er at i ene tilfellet er det beskrevet hva slags materiell som er brukt og i den andre ikke. Da er jobben mindre dokumentert. Trådstarter spør om dette vil kunne bite han i baken i etterkant, om brukt materiell ikke spesifiseres. 

Re: Når kunden møter deg med eget materiell

BS
BS
Sitat
Even skrev:

Det er din påstand. 

Slik jeg tolker trådstarter så er dette et spørsmål om god dokumentasjon, og fremtidig ansvar ved feil. 

Gir jo ingen mening å skulle skrive en sur kommentar i dokumentasjonen fordi kunden har kjøpt inn materiellet selv. Det må du holde deg for god til å tro om andre. 

Poenget er at i ene tilfellet er det beskrevet hva slags materiell som er brukt og i den andre ikke. Da er jobben mindre dokumentert. Trådstarter spør om dette vil kunne bite han i baken i etterkant, om brukt materiell ikke spesifiseres. 

Ehh, ja plutselig ekstra god dokumentasjon ved å skrive ned hver minste detalj på el-utstyr når kunden har kommet trikker i forkjøpet med full megaflispos ja.

Re: Når kunden møter deg med eget materiell

Whitesheep
Whitesheep
Sitat
Kim Andre Vagle skrev:

Når jeg kommer til kunden og de står klar med el materiell, sikring,stikkontakter,lampe og dimmer. Hvor enn leit dette er at vi er kommet til at kunder kan handle selv, er det da greit og forsvarlig å nevne i f.eks sammsvarserklæringen el nummer på de produktene de gir til oss for montering? Det var i dette tilfelle Elko, eaton, og micromatic dimmer

Hvordan sånn jus messig er en fritatt ansvar for det en monterer ved å nevne det i eventuell sluttkontroll eller legge det ved i fakturakommentar?

Man blir ikke fritatt noe ansvar bare fordi man selv ikke kommer med utstyret vel? hvem som kommer med elkobryteren spiller vel ingen rolle så lenge den har et El-nr. og er ny.

Re: Når kunden møter deg med eget materiell

Hugo
Hugo
Sitat
Even skrev:

Det er din påstand. 

Slik jeg tolker trådstarter så er dette et spørsmål om god dokumentasjon, og fremtidig ansvar ved feil. 

Gir jo ingen mening å skulle skrive en sur kommentar i dokumentasjonen fordi kunden har kjøpt inn materiellet selv. Det må du holde deg for god til å tro om andre. 

Poenget er at i ene tilfellet er det beskrevet hva slags materiell som er brukt og i den andre ikke. Da er jobben mindre dokumentert. Trådstarter spør om dette vil kunne bite han i baken i etterkant, om brukt materiell ikke spesifiseres. 

Litt påfallende at det nevnes "leit at kunden selv har handlet", og det reises spørsmål om jus og fritak fra ansvar :)

Re: Når kunden møter deg med eget materiell

Per
Per

Trådstarter har stilt et spørsmål. Da bør man svare på det, fremfor å komme med sine egne påstander og endre tema. 

Dokumentasjon bør kunne tale for seg selv og vise at anlegget er sikkert. Om elektriker leverer sikringer så vil dokumentasjonen vise hvilken type det er. Størrelse og karakteristikk osv. Den viser om det er brukt 1,5 eller 2,5 mm2. Den viser om viften er godkjent for å plasseres nære dusjen. 

Om kunden kjøper utstyret selv så bør slikt beskrives på en eller annen måte. Og elnummer er da det beste enn mye tekst.

Elektrikeren er lært opp til å skrive ned mest mulig i samsvarserklæringen, beskrive jobben mest mulig. Det for fremtidig ansvarsfraskrivelse. Skriver man kun ny installasjon loftstue så er det en mye dårligere beskrivelse enn at man skriver opp antall stikkontakter, brytere osv.

For hva skjer om kunden i ettertid legger opp noen stikkontakter til? Da vil det kunne hevdes at de nye stikkontaktene er utført at elektrikeren. 

Det samme vil skje om utstyret byttes ut med noe annet utstyr. Om vi spesifiserer type utstyr som er brukt, så er vi mer sikker på at en ikke kommer opp i slike situasjoner. 

Re: Når kunden møter deg med eget materiell

BlackSheep
BlackSheep

Dete handler mest om ansvarsforhold hvis materiellet skulle svikte. Om elektriker har levert materiell gjelder garantier for dette, men om kunden skaffer materiell selv må også kunden ordne opp med nytt materiell om noe skulle skje. Da må også elektriker tilkalles på nytt for å skifte den defekte komponenten.

Om elektriker får levere materiell, får han benyttet materiell han er godt kjent med (les:raskere montering), man unngår uoverenstemmelser om ansvarsforhold ved svikt/defekt/brann, og man er sikker på at komponenter passer sammen (f.eks dimmer og lyskilder). Kunden slipper da den linjen i samsvarserklæringen som fratar elektrikeren for dette ansvaret fordi han selv har skaffet materiellet.

PS: Ser jeg har fått meg en fanklubb, Blacksheep'en som har skrevet i tråden tidligere er en helt annen sau enn meg :)

Re: Når kunden møter deg med eget materiell

BS
BS
Sitat
Per skrev:

Trådstarter har stilt et spørsmål. Da bør man svare på det, fremfor å komme med sine egne påstander og endre tema. 

Dokumentasjon bør kunne tale for seg selv og vise at anlegget er sikkert. Om elektriker leverer sikringer så vil dokumentasjonen vise hvilken type det er. Størrelse og karakteristikk osv. Den viser om det er brukt 1,5 eller 2,5 mm2. Den viser om viften er godkjent for å plasseres nære dusjen. 

Om kunden kjøper utstyret selv så bør slikt beskrives på en eller annen måte. Og elnummer er da det beste enn mye tekst.

Elektrikeren er lært opp til å skrive ned mest mulig i samsvarserklæringen, beskrive jobben mest mulig. Det for fremtidig ansvarsfraskrivelse. Skriver man kun ny installasjon loftstue så er det en mye dårligere beskrivelse enn at man skriver opp antall stikkontakter, brytere osv.

For hva skjer om kunden i ettertid legger opp noen stikkontakter til? Da vil det kunne hevdes at de nye stikkontaktene er utført at elektrikeren. 

Det samme vil skje om utstyret byttes ut med noe annet utstyr. Om vi spesifiserer type utstyr som er brukt, så er vi mer sikker på at en ikke kommer opp i slike situasjoner. 

Nå vrir du på det :)

Re: Når kunden møter deg med eget materiell

Re: Når kunden møter deg med eget materiell
Sitat
Kim Andre Vagle skrev:

Når jeg kommer til kunden og de står klar med el materiell, sikring,stikkontakter,lampe og dimmer. Hvor enn leit dette er at vi er kommet til at kunder kan handle selv, er det da greit og forsvarlig å nevne i f.eks sammsvarserklæringen el nummer på de produktene de gir til oss for montering? Det var i dette tilfelle Elko, eaton, og micromatic dimmer

Hvordan sånn jus messig er en fritatt ansvar for det en monterer ved å nevne det i eventuell sluttkontroll eller legge det ved i fakturakommentar?

Elektrovirksomhet har uansett ansvar, ved samsvarserklæring, for at alt utstyr man kobler til et elektrisk anlegg er sikkert. Om sikkert utstyr er kjøpt av kunden på Megaflis (F. eks. Elko- og Nexans-materiell) eller av elektrovirksomhet via grossist har ingen betydning i så måte. Det er helt opp til elektrovirksomheten å avgjøre om det er ok å installere utstyr kunden har skaffet selv. Her er det ulik praksis:
1) Noen godtar alt,
2) noen tar høyere timepris,
3) noen nekter alt.

For øvrig selges det mye dårlig via nett; https://www.dinside.no/okonomi/bi...ikker-kan-vaere-livsfarlige/73097346.

Re: Når kunden møter deg med eget materiell

asdf
asdf

Ansvaret for sikkerheten i anlegget og samsvarserklæringen er fremdeles elektrikeren sitt ansvar.

Ansvar med reklamasjon bortfaller dersom utstyret ikke er kjøpt via bedriften. Elektriker kan ikke ta reklamasjon på defekt utstyr dersom elektriker ikke selv har montert utstyret.

Dersom kunde selv velger å kjøpe utstyret må kunde selv koste reklamasjon/garantijobber (med mindre utstyret er feil montert av elektriker)

Re: Når kunden møter deg med eget materiell

asdf
asdf
Sitat
asdf skrev:

Ansvaret for sikkerheten i anlegget og samsvarserklæringen er fremdeles elektrikeren sitt ansvar.

Ansvar med reklamasjon bortfaller dersom utstyret ikke er kjøpt via bedriften. Elektriker kan ikke ta reklamasjon på defekt utstyr dersom elektriker ikke selv har montert utstyret.

Dersom kunde selv velger å kjøpe utstyret må kunde selv koste reklamasjon/garantijobber (med mindre utstyret er feil montert av elektriker)

*Elektriker kan ikke ta reklamasjon på defekt utstyr dersom elektriker ikke selv har levert dette.

Re: Når kunden møter deg med eget materiell

Re: Når kunden møter deg med eget materiell

Helt enig, bortsett fra at det ikke er elektriker som er ansvarlig. Elektrovirksomhetens eier er ansvarlig i forhold til både samsvarserklæring og reklamasjon. Eier bemyndiger faglig ansvarlig, som igjen kan bemyndige elektrikerne i virksomheten til å skrive samsvarserklæringer.

Re: Når kunden møter deg med eget materiell

Kim Andre V
Kim Andre V

Jeg tenker jo ansvar for garantien på utstyret enn monterer, at anlegget er utført etter norm er jo og skal jo være en selvfølge når en elektriker installer utstyret. Garanti ansvaret for utstyr som en ikke selv leverer

Ser jo formuleringen i første innlegget mitt var feil, ansvaret for at utstyr er skikkelig montert er jo ikke noe jeg mener jeg skal fraskrive meg. 

Re: Når kunden møter deg med eget materiell

Re: Når kunden møter deg med eget materiell

Innlegget til asdf beskriver dette godt (men jeg har omskrevet litt, og bytta ut elektriker med elektrovirksomhet).

Det er uansett utførende elektrovirksomhet som har ansvaret for sikkerheten i anlegget, i henhold til samsvarserklæring og dokumentasjon levert til kunden.

Ansvar ved reklamasjon bortfaller dersom utstyret ikke er levert av elektrovirksomheten. Kunden må selv reklamere mot selger av utstyr (med mindre utstyret er feil montert av elektriker).

Ser du etter et profesjonelt opplæringskurs? Vi gir deg en rekke muligheter.
Tilbudet vårt inkluderer e-læring, webinar og klasserom kurs. Alltid dedikert til sikkerhet.

Trainor AS fraskriver seg ethvert ansvar for hendelser og skader, herunder følgeskader som måtte oppstå som følge av feiltolking av innholdet i eller feil i innholdet i dette fagforumet eller i de interaktive kurs det er forbindelse til.

Trainor.no

Vi beklager! Trainor.no støtter dessverre ikke lenger eldre versjoner av Internet Explorer.

Oppgrader til en nyere versjon her eller bytt nettleser, feks. til Google Chrome.

For mer informasjon eller hjelp, kontakt oss.

Trainor behandler personopplysninger og benytter cookies. Les mer her.
nor