115V trafo til musikkstudio

Spurt 21:28 - 12.7.2012 av Mont|Siste svar 18:31 - 17.8.2012 av Mont

Mont

Hei.

Jeg har et par gitarforsterkere og et lite studio hjemme. Med mye utstyr jeg har bestilt fra USA. Altså utstyr beregnet for 115V AC.

Jeg har en skilletrafo på 2000VA også i en egen IP20 kapsling.
Denne kan boltes fast og jeg tenkte enten å montere den nede i kjelleren ved hovedskapet i huset og trekke frem en 115V kurs. Planen er å benytte datastikk på 115V installasjonen (tydelig merket 115V) og vanlige stikk på 230 volten. Og støpsler deretter på utstyret. Dette for å forhindre feilplugging.

Bør jeg sette opp vern på sekundærsida på denne trafoen eller holder det at den er sikret foran primærsida? 10A C automat. Bør jeg montere jordfeilbryter bak trafoen eller blir dette å anse som kl.2 galvanisk fraskilt installasjon?

Jeg kan ikke si jeg har drevet med så små trafoer før.
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (6)

Mont

Postet 21:31 - 12.7.2012
Korreksjon: Jeg tenkte enten å montere den nede i hovedskapet eller inne på rommet der utstyret befinner seg.

trikka

Postet 22:56 - 12.7.2012
Hva med Hz?

Mont

Postet 12:40 - 13.7.2012
Frekvensen er ikke så farlig. Utstyret er upåvirket av det.

Branco Dvorowich

Postet 10:43 - 16.7.2012
Legg opp den kursen som du ville lagt opp en vanlig 230V kurs.
Apparatene får den spenningen de skal ha og du er sikker på at du har gjort det riktig.

Så lenge apparatene er CE merket så kan de brukes

Mont

Postet 0:24 - 17.7.2012
Ja, en skal huske på at en med eksempelvis en elgitar har hele anleggets jordpotensial i hendene dine når du spiller gjennom strengene.

Jeg ville følt meg tryggest om alt jeg kunne komme i kontakt med da var jordet mot PE leder og at jeg var beskyttet av jordfeilbryteren.

Jeg er selv elgitarist og jeg husker jeg fikk en ordentlig karamell da jeg spilte på en forsterker som var koblet til et ujordet stikk og jeg lente meg mot rørene til radiatoren i rommet og fikk strømgjennomgang ryggsøyle - hånd på grunn av jordfeil i forsterkeren.

Ikke det at det er helt samme situasjon men gi likevel 115V anlegget ditt en jordfeilbryter i tillegg. (Men hør først med produsenten av jordfeilbryteren om den fungerer ved 115V).
En trafo må produseres som en dobbeltisolert trafo for at du skal kunne se på den som et sikkerhetstiltak i seg selv hva gjelder galvanisk skille.

Sikkerhetsbarrierer kan en aldri få nok av egentlig

Mont

Postet 18:31 - 17.8.2012
Og så skal man huske på at omtrent alle gitarforsterkere allerede kan tilpasses til 230V bare ved å lodde om på hovedtransformatoren.
Om vi snakker rørforsterkere av god gammel oppskrift.
Marshall, VOX, Orange, Fender etc.
Enklere å produsere et design som kan tilpasses alle verdensdeler bare utifra hvordan hovedtrafoen kobles.

Trafoene har en splittet primærvikling med flere spenningstrinn. Forsterkere beregnet for amerikanske markedet er koblet i 115V spenningstrinn.

Men den kan loddes om enkelt til 230V spenningstrinn.

Jeg arbeider med gitarforsterkere som en sidejobb, så jeg kjenner dem alle.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.