Jeg har avdekket en hobby"elektriker" som har installert ujordet stikkontakter beregnet et for 12V/48V i et hus med 230V anlegg.
Disse har jo hull for tykk og tynn pinne, og er ubrukelig da man ikke kan bruke 230V støpsel med to tykke pinner.
En annen og mer alvorlig ting er sikkerhet. Hvor stor er risikoen for alvorlige hendelser? Sånn med tanke på hvor fort jeg må reagere på å få elektriker til å fikse.
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Hvis du ikke måler 230V i de stikkontaktene som er beregnet på 12V/48V er det tipp topp tommel opp...
Hvis du ikke måler 230V i de stikkontaktene som er beregnet på 12V/48V er det tipp topp tommel opp...
Vet ikke om jeg forsto svaret ditt.
Anlegget er 230V, så spenning i kontaktene er 230V.
Vet ikke om jeg forsto svaret ditt.
Anlegget er 230V, så spenning i kontaktene er 230V.
måler du 230V i kontakter beregnet for 12V/48V er det bare å slå av sikringen og låse hele butikken frem til at kontaktene er byttet ut til kontakter beregnet for 230V.
måler du 230V i kontakter beregnet for 12V/48V er det bare å slå av sikringen og låse hele butikken frem til at kontaktene er byttet ut til kontakter beregnet for 230V.
Takk, det var det jeg tenkte og det svaret jeg trengte.
Føler nesten det er grunnlag for å anmelde vedkommende som har utført dette.
Takk, det var det jeg tenkte og det svaret jeg trengte.
Føler nesten det er grunnlag for å anmelde vedkommende som har utført dette.
Du sier det var dette svaret du trengte.... Kanskje fordi du fikk en bekreftelse på din egen forståelse?Du bør vel ikke stole på "hvem som helst" på et nettforum?
Du bør derimot avvente svar fra forumsleder, eller minst vente 1 uke før du konkluderer (kan ta minst en uke i ferier). Har ikke forumsleder svart i løpet av 1 uke er svar fra andre i forumet faglig vurdert av forumsleder, og funnet å gi tilstrekkelig svar.
Hvem du er, Frank M, er avgjørende. Du skriver blant annet følgende i ditt opprinnelige spørsmål:"En annen og mer alvorlig ting er sikkerhet. Hvor stor er risikoen for alvorlige hendelser? Sånn med tanke på hvor fort jeg må reagere på å få elektriker til å fikse". Og følger opp med: "Føler nesten det er grunnlag for å anmelde vedkommende som har utført dette".
Det viktigste er å informere anleggseier om aktuelle farer; brannfare og berøringsfare. Som regel er det en mann som har utført det ulovlige arbeidet, og det kan ofte hjelpe å informere kvinnen i huset.
For øvrig er forholdet du beskriver brudd på fel §§ 16 og 36, samt fek §§ 5 til 7. Politianmeldelse er sjelden hensiktsmessig i slike saker, men det kan en bekymringsmelding til DLE være.
Du sier det var dette svaret du trengte.... Kanskje fordi du fikk en bekreftelse på din egen forståelse?Du bør vel ikke stole på "hvem som helst" på et nettforum?
Du bør derimot avvente svar fra forumsleder, eller minst vente 1 uke før du konkluderer (kan ta minst en uke i ferier). Har ikke forumsleder svart i løpet av 1 uke er svar fra andre i forumet faglig vurdert av forumsleder, og funnet å gi tilstrekkelig svar.
Hvem du er, Frank M, er avgjørende. Du skriver blant annet følgende i ditt opprinnelige spørsmål:"En annen og mer alvorlig ting er sikkerhet. Hvor stor er risikoen for alvorlige hendelser? Sånn med tanke på hvor fort jeg må reagere på å få elektriker til å fikse". Og følger opp med: "Føler nesten det er grunnlag for å anmelde vedkommende som har utført dette".
Det viktigste er å informere anleggseier om aktuelle farer; brannfare og berøringsfare. Som regel er det en mann som har utført det ulovlige arbeidet, og det kan ofte hjelpe å informere kvinnen i huset.
For øvrig er forholdet du beskriver brudd på fel §§ 16 og 36, samt fek §§ 5 til 7. Politianmeldelse er sjelden hensiktsmessig i slike saker, men det kan en bekymringsmelding til DLE være.
Takk for meget god oppklaring.
Autorisert elektriker er kontaktet, så da håper vi å få orden på ting.Skal nevnes at vedkommende som har utført dette har utgitt seg for å være fagmann på en rekke områder og lurt til seg jobber hos anleggleggseier på flere områder, der det elektriske bare er en liten del.Dessverre har anleggseier ikke vært i stand til å avsløre dette.Men nå håper jeg å få ryddet opp i ting.
Takk for meget god oppklaring.
Autorisert elektriker er kontaktet, så da håper vi å få orden på ting.Skal nevnes at vedkommende som har utført dette har utgitt seg for å være fagmann på en rekke områder og lurt til seg jobber hos anleggleggseier på flere områder, der det elektriske bare er en liten del.Dessverre har anleggseier ikke vært i stand til å avsløre dette.Men nå håper jeg å få ryddet opp i ting.
Flott at dette blir ryddet opp i. :-)
Forumleder har ikke automatisk rett svar bare fordi dette er et såkalt fagforum. Riktig svar avhenger er personlige egensakper og forståelse, altså ingen automatikk i at forumleder har rett.
Forumleder har ikke automatisk rett svar bare fordi dette er et såkalt fagforum. Riktig svar avhenger er personlige egensakper og forståelse, altså ingen automatikk i at forumleder har rett.
Dette er ikke et "såkalt " fagforum. DETTE ET FAGFORUM!
Det er mange flinke folk som svarer i dette fagforumet, men poenget mitt er at den som stiller et spørsmål bør vente litt med å konkludere, hvis ikke forumsleder har svart.
Kildekritikk er tingen. Sorter ut fakta og søk bekreftelse i regelverk.Da hjelper henvisning til forskrift/norm i et forum slik som her.
Det å skrive at en bør vente på svar fra forumleder blir som å si at forumleder er beslutningstaker, noe som ikke er tilfelle. Men mye god informasjon kan man selvfølgelig finne på forumet.
Man kan selvfølgelig ikke gjøre beslutninger basert kun på enkeltindividers tolkninger.
Kildekritikk er tingen. Sorter ut fakta og søk bekreftelse i regelverk.Da hjelper henvisning til forskrift/norm i et forum slik som her.
Det å skrive at en bør vente på svar fra forumleder blir som å si at forumleder er beslutningstaker, noe som ikke er tilfelle. Men mye god informasjon kan man selvfølgelig finne på forumet.
Man kan selvfølgelig ikke gjøre beslutninger basert kun på enkeltindividers tolkninger.
Jeg er enig med deg i det meste av det du skriver her ASDF.
Som du sikkert har erfart (etter lang "fartstid" i dette forumet) er hovedhensikten med forumet å svare på spørsmål vedrørende myndighetskrav, og dette i stor grad ved å vise til forskrift, samt mulige løsninger ved å følge aktuell standard/norm.
For de som i hovedsak ønsker et diskusjonsforum, finnes det andre mer egnede forumer/nettsteder.
Dessuten håper jeg at du, ut i fra alle innleggene du har lest fra meg i dette forumet, på ingen måte har fått inntrykk av at forumsleder legger opp til å være beslutningstaker for spørsmålsstillerne i forumet.
Alle svar i forumet er imidlertid gitt ut i fra en viss "setting" i aktuell tråd, slik også i dette tilfellet.Generelt vil det alltid være slik at trådstiller/beslutningstaker må gjøre sine egne vurderinger/valg, men disse må selvfølgelig bygge på aktuelle myndighetskrav i relevante forskrifter (og standarder/normer), samt myndighets forståelse/intensjon gitt i meldingsbladene Elsikkerhet utgitt av DSB.
Dette er ikke et "såkalt " fagforum. DETTE ET FAGFORUM!
Synes det er mye sutring og besservisser her inne, storm i vannglass, ikke tenke selv osv.... ikke godkjent anlegg fordi det er feil farge på en leder eller kontakt osv.... liten tue kan velte stort lass er det noe som heter.
Synes det er mye sutring og besservisser her inne, storm i vannglass, ikke tenke selv osv.... ikke godkjent anlegg fordi det er feil farge på en leder eller kontakt osv.... liten tue kan velte stort lass er det noe som heter.
Du står fritt til å mene hva du vil Elektro.
Om holdningen din er at det "ikke er så nøye" med myndighetskrav, er trolig ikke dette forumet det rette for deg.
Som nevnt er hovedhensikten med forumet å gi svar på hvilke myndighetskrav som gjelder.
Tror tråden utviklet seg litt i feil retning i forhold til hva jeg spurte om.
Føler jeg har fått gode svar, jeg takker for det og ønsker alle en god påske. :)
Tror tråden utviklet seg litt i feil retning i forhold til hva jeg spurte om.
Føler jeg har fått gode svar, jeg takker for det og ønsker alle en god påske. :)
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.