12VDC - 230VAC converter. Ønskelig med automatsikring på tilførselen

Spurt 15:15 - 17.9.2012 av Mont|Siste svar 14:23 - 20.9.2012 av Mont

Mont

Hei.

I båten min så har jeg lagt opp 230V installasjoner til å drive et 200W stereoanlegg, mobilladere, laptop, mobil bredbåndsrouter, TV med blu-ray spiller etc.

De ulike ""kursene"" er delt opp på et par 300W convertere som ikke har innebygget vern, men har smeltesikringer på 12V siden. Disse er forsynt fra en batteribank på 500Ah som kan lades opp med landstrøm eller dieselmotoren til båten. Eller hjelp fra en liten vindgenerator.

Det er fort gjort å overbelaste dem så sikringene ryker, så jeg er interessert i noe a'la automatsikringer. Vi snakker rundt 30A ved 12VCD.

Finnes det automatsikringer der ute som er laget for 12V likespenning?
Eller vil generelt sett vanlige automater også kunne fungere ved 12V DC?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (2)

Mont

Postet 15:25 - 17.9.2012
Eller, jeg kunne jo funnet ut det ved å prøvebelaste en vanlig PKPM automat med 12V likespenning og målt med amperemeter når den løser ut.

Men det beste hadde vært å fått tak i en automatsikring som er laget for lavvolt DC.

Mont

Postet 14:23 - 20.9.2012
Kan dette være noe brukelig?
En rekke automatsikringer beregnet for 12 og 24V ettersom jeg kan se.
http://komplettfritid.no/search?q=automatsikring

Ikke det at jeg helt ser hvordan to hagler hører hjemme i automatsikringskategorien deres. Hehe

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.