16A 3fas 400V

Spurt 6:24 - 22.8.2010 av Per|Siste svar 10:34 - 28.8.2010 av student.E

Per

Jeg monterer en del lysarmaturer som er tenkt brukt på 16A 1fas sikring. Jeg har fått beskjed om at vi skal istedet bruke 3-fas sikringer til rekkene, og det er 5 rekker. Hva skjer da med den siste fasen til den ene sikringen? Kan den stå ubrukt uten at det har noe og si?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (7)

ss

Postet 8:25 - 22.8.2010
Hvis du har 3 faser og 5 rekker fordeler du bare dette etter beste evne. Feks rekke 1 og 2 på L1-N, rekke 3 og 4 på L2-N, og rekke 5 på L3-N.
Du får en skjevbelastning, så det blir litt strøm i N leder, men det hadde du uansett fått om du hadde brukt 1fas sikringer..

Og ja, den siste fasen kan eventuelt stå ubrukt uten at det har noe å si. Det blir som sagt en skjevbelastning, men du har vern i alle faser og N(regner jeg med), så overbelastningsbeskyttelsen er ivaretatt.

student.E

Postet 17:04 - 22.8.2010
Klart letteste måten å gjøre det på som nevnt.

Men om man absolutt skal ha minst mulig skeivfordeling, så kan man fordele de to siste rekkene på de tre fasene.

Da vil man enten få det perfekt, eller med avvik på bare en eller to lamper kontra rekker.

Mont

Postet 17:38 - 26.8.2010
Vi snakker om ganske små ytelser her. En skjevlast på en ampere eller to er akseptabelt.

student.E

Postet 13:49 - 27.8.2010
joda, men en rekke lamper kan være fra et par w til flere tusen.

Mont

Postet 15:36 - 27.8.2010
Ja, men selve skjevheten vil ligge på den siste armaturen i oddetallet.

Med andre ord et par titalls watt skjevt. Om du prosjekterer et anlegg der lysrekke nummer to vil legge mest belastning mellom L1 og L2 så prosjekterer du neste lysrekke til å belaste L2 og L3 litt mer.
Neste lysrekke belaster L1 og L3 litt mer.

Skjønner?

Mont

Postet 15:38 - 27.8.2010
Med andre ord.

Du lar skjevhetene på hver lysrekke virke mot hverandre til å få et godt balansert anlegg.

student.E

Postet 10:34 - 28.8.2010
Tror ikke du helt oppfattet meningen min, men var bare trivielt, så ikke så viktig.

Uansett når man skal beregne, så må man se på hvordan praktisk utførelse lar seg gjøre.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.