I tolkning av 722.521.2 (http://www.nk64.no/NEK400_Tolkninger_View.aspx) har NK64 definert at det brukes to faseledere ved 230V TN-systemer.
N-leder er vel ikke en faseleder?
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Nei, det har du rett i. Konklusjonen er imidlertid uansett å benytte jordfeilvern type B for forsyning av elbil.
Om ladestasjon har bro-likeretter kan en ikke få overlagret DC ved jordfeil i TN-system.
Vil da dokumentasjon på bruk av dette tilfredsstille krave om å dokumentere tilsvarende sikkerhet ved bruk av TYPE A jordfeilvern?
Hvis du kan dokumentere (men da må du jo være helt sikker) at sikkerheten er ivaretatt med din løsning, ja da er du jo innenfor NK64 sitt krav.
Strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.
Hvis ikke du snakker om disse DC-hurtigladerne av type Chademo eller Combo (CCS), så befinner jo likeretteren seg i bilen og ikke i "ladestasjonen". Heri ligger problemet, du kan ikke dokumentere at enhver elbil som bruker ladestasjonen har samme ladeelektronikk og sikkerhet. Nå hadde det kanskje vært bedre å kreve at alle elbiler skulle ha innebygget jordfeilbryter i stedet for at enhver kurs som kanskje muligens kan brukes til å lade en elbil må ha det, men det er en annen diskusjon.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.