20.08.2008: Dette bør du IKKE kjøpe på Clas Ohlson

Spurt 6:36 - 20.8.2008 av kid|Siste svar 20:11 - 25.8.2008 av Mont

kid

Ser dagens nyhet handler om elutstyr man får kjøpt bl.a. på clas ohlson som er av dårligere kvalitet osv. Er selvfølgelig enig i dette, men de selger en slags Elko produkter i tillegg. Og jeg har selv anbefalt folk å kjøpe Elko hvis de på død og liv skal kjøpe utstyr selv, men problemet er egentlig elektrikerbedriftene i dag som skal spare penger. Flere og flere går over til billigere leverandører som norwescco?? men de leverer jo greit utstyr, men neste trinn har da vært etman, og de leverer utstyr som er på høyde med det dårligeste utstyret de selger på clash ohlson. ikke er det særlig monteringvennlig heller. så her må både brasjen og butikkene jobbe sammen.

beklager litt skrivefeil da jeg har litt dårlig tid.
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (5)

Mont

Postet 9:23 - 20.8.2008
Jeg har selv brukt elkokontaktene fra clas ohlson siden jeg bor rett nedi gata fra den butikken. Og de kontaktene er holdbare de. Om det elko som lager dem eller om det er direkte kopier har vel ikke så mye å si så lenge det er samme normene de er laget etter (eller identisk oppbygd).

Ulempen med mye billigmateriell er fjærklemmene. Ikke særlig morsomt å komme inn med en stiv 2,5 leder fra en PR som gjerne vil ligge litt skjevt inn mot klemma. Så får man bare et mikroskopisk kontaktpunkt som 16A skal passere igjennom.

Så skal man på død og liv spare seg til fattigmann så bør man sørge for å bruke ordentlige skruklemmer som biter hardt om lederen.

Ingen seriøse firmaer bruker materiell fra biltema, så det å se slikt materiell installert er jo som å underskrive tilståelsen på at det har vært svart arbe på ferde av ufaglært.

I tillegg så må materiell her på berget tåle langvarig belastning nær maksgrensen på 16A på grunn av vårt klima og våre strømvaner. Vis meg den langtvekkistanske stikkontakta som klarer denne jobben uten varmgang kontra en ekte norsk stikkontakt.

Ulempen er at butikken ikke kan legge restriksjoner på kjøp av slikt materiell. De kan da ikke kreve å se fagbrevet ditt før du får dratt kortet.

De følger spillereglene ved å gjøre kunden oppmerksom på forskriften rundt dette, og da fraskriver de seg ansvaret om noe skulle gå galt. Helt riktig og logisk. Blir det brann hos en ufaglært som har gjort dette selv så har vedkommende kun seg selv å takke. Samsvarserklæringa er gull verdt både for kunden og for installatør i en oppgjørskonflikt i kjølvannet av en brann.

kid

Postet 22:16 - 20.8.2008
Enig i det du skriver. Men hva synes dere om produktene til Etman. Tidligere har installatørene presset på oss norwescco, og deretter ensto produkter. Det ble jo en vanesak etterhvert, men kvaliteten på Etman har jeg aldri skjønt ettersom skruene i første omgang blir lett ødelagt selv med riktig verktøy og moment, samtidig som jeg flere ganger opplever at jeg kan dra kobberledningene rett ut igjen etter montasjen. De henger virkelig dårlig. Installatørene vil selvfølgelig kjøpe inn disse da innkjøpsprisen på elko brytere kanskje er opp til 5-10x dyrere enn disse nye Etman bryterene. Ikke ser de fine ut heller, og man får kjøpt noe kopilignende saker på Biltema som jeg har dårlig erfaringer med. Disse brune sprutsikre stikkontaktene på biltema har jeg derimot hatt god erfaring med, men foretrekker Elko materiell da jeg vet disse produktene står for kvalitet.

Mont

Postet 7:45 - 21.8.2008
Elko er elmateriellets Toyota. Driftsikkert herifra til månen samtidig som at en norsk produsent kjenner nok norske forhold bedre enn utenlandske.

Jeg benytter aldri Etman eller Busch Jaegermateriell. Jeg forbinder dette med dritt, for å være helt ærlig.
Jeg flytta inn i en leilighet der det var lagt opp Busch Jaeger. Og så prinsippsta som jeg er så lot jeg firmaet som hadde installert dette utbedre feil. Og dette var ofte. Termostaten til varmekablene varte en 2 - 3 mnd før det takket for seg hver gang. Lysbrytere begynte å få slitte kontaktpunkter.

Til slutt så ba jeg dem om å benytte elko istedet. Siden det har det aldri vært noe feil.

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor installatører skal kjøpe billig dritt bare for å spare penger. Det er som å pisse i buksa om vinteren. Før eller siden kommer man til å angre.

Hvorfor kjøpe billig 20 ganger når man kan kjøpe dyrt en gang.

enig

Postet 21:29 - 24.8.2008
hvorfor kjøpe billige 20 ganger når man kan kjøpe dyrt med en gang""

Dette er jo en sjanse mange installatører tar siden de vet at de fleste av oss ikke er elektrikere og ikke har peiling på materiellet og ikke ser forskjell på kvalitet og dårlig materiell.

Dessuten vil jo elektrikerene tjener mer penger ettersom de fleste tror de har gjort noe galt siden bryteren plutselig er ødelagt. Hvem tror du som normalt må betale for installatørens feilprosjektering?

Mont

Postet 20:11 - 25.8.2008
Nei, denne bryteren har du brukt helt feil. Derfor må vi belaste deg for reparasjonen""

Kjenner til den.

Mange installatører og montører som skulle hatt juling.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.