230 V mellom fase jord

Spurt 10:40 - 23.3.2009 av Mathias Syversen|Siste svar 5:15 - 15.9.2015 av Hans Olav Arnesen

Mathias Syversen

Under feilsøking på en sikkerhetskrets til en heis målte jeg mellom fase jord 230 V spenning. Det jeg har lært er at mellom fase og jord skal det være (230 / roten av 3 = ) ca 132V. Så vidt jeg vet var det ingen jordfeil i kretsen.

Hvordan er dette mulig? Har koblingen av nullpunktet på trafoen noe å si?

PS. heisen står på en plattform med egne generatorer / trafoer.
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (10)

Mont

Postet 12:59 - 23.3.2009
I TN-nett - Helt normalt. PE er i praksis samme leder som N.

I IT eller TT - Grunn til bekymring. Feilsøk anlegget for å lokalisere eventuell jordfeil.

Eivin

Postet 8:45 - 30.3.2009
I IT-nett er spenningen (ved et tett anlegg) mellom fase og jord avhengig av strøkapasitansene i anlegget. Det vil si kabelmassen. Nullpunktet er sjelden symetrisk og du vil kunne måle høyere spenning mellom fase og jord selv om anlegget er tett. Nullpunktet vil kunne bevege seg i en bue fra teoretisk nullpunkt og mot faseleder. I IT nett er det lett og bli lurt med hensyn til dette. Man tror det er jordfeil, men finner ingen svakheter med anlegget.

Erik

Postet 19:21 - 7.12.2011
Drar opp igjen denne tråden da jeg har en lignende feil hjemme hos meg.

Har 3-fas IT anlegg, måler 232v mellom L1 og jord, 241v mellom L2 og jord og 12v mellom L3 og jord.

Dette måler jeg rett på hovedsikring når alle kurser er frakoblet.

Feil på e-verkets trafo?

Forumleder

Postet 20:28 - 7.12.2011
Feilen ligger mest sannsynlig hos en av de andre kundene som er tilkoblet samme trafokrets, men det kan selvfølgelig også være at feilen ligger hos nettselskapet (men ikke så vanlig).

Uansett, meld fra om feilen til nettselskapet, og de skal finne ut hvor feilen ligger.

El-ingeni

Postet 23:01 - 25.11.2012
Vi har samme feil hos oss. Jeg meldte inn feilen for halvannen måned siden, og ingenting er så lang utbedret. Kan e-verket gi blaffen i å utbedre slikt? DLE sa 4 uker her en gang..

Forumleder

Postet 7:46 - 26.11.2012
E-verket kan ikke gi blaffen, men ting kan ta tid (og bli glemt). Purr dem!

IT

Postet 7:56 - 20.3.2015
Spørsmål: Skal man i ett IT nett tilkoble jordleder i inntakskabelen fra nettleverandør?

Forumleder

Postet 8:03 - 25.3.2015
Ja, PE-leder fra nettleverandør skal tilkobles, se veiledning 1 til avsnitt 542.4.1 i NEK 400:2014.

Frank

Postet 8:41 - 13.9.2015

Mange lurer på dette med spenning mellom fase og jord. Mitt spørsmål er om det gjør noe om det er forskjellige spenninger her. Hvilken praktisk betydning har dette på det elektriske anlegget mitt. Og er det farlig på noe vis.

Hans Olav Arnesen

Postet 5:15 - 15.9.2015

I et IT-system (230 volt-system, som er mest vanlig i Norge) er normalspenningen mellom fase og jord ca. 130 volt. Ved jordfeil (forbindelse fra fase til jord på grunn av isolasjonsfeil) vil spenningen mellom en fase og jord kunne komme ned i 0 volt, mens spenningen mellom den andre fasen og jord er 230 volt.

Ved liten jordfeil (det vil si at isolasjonen mellom fase og jord er for lav, men ikke helt nede i 0) vil spenningene kunne ligge for eksempel på 180 volt mellom den ene fasen og jord, og på 80 volt mellom den andre fasen og jord. Slike "skjevspenninger" indikerer at det er en feil i anlegget, som kan medføre berørings- og brannfare, og elektrofirma må kontaktes.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.