Eksisterende installasjon til elbil lader har 20A sikring på en 45m lang 2x4mm2 PR kabel. Siden jeg uansett må installere en jordfeilbryter type B, så lurer jeg på om det er mulig å legge inn 25A sikring istedenfor den på 20A?
Ifølge 52B-2 i NEK400:2014 så bør det gå fint (det er forlegningmåte B2 i garasjen), men elektrikerne som jeg spurte svarer både ja og nei...
Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Elektrikeren har rett
DEt er både ja og nei svar på dette. Få han til å forklare dette for deg.
Jeg skrev "elektrikerne" fordi jeg har fått forskjellige svar fra alle 4 (ja og nei, avhengig av hvem jeg spurte), så ditt "både ja og nei" svar hjelper ikke veldig mye...
Jeg vet. Under visse forutsetninger så kan man, under andre ikke. Så er ikke noe ja og nei svar.
Forumet er for fagfolk. Så var ikke meningen å hjelpe deg så mye.
Og meningen var...?
Hilsen fra en siv.ing. elkraft.
Hvis denne kabelen ligger åpent forlagt og ikke ligger med flere andre kabler kan du kjøre 25A i den. Men du må dokumentere at kortslutningstrømmen er høy nok for elektromagnetisk utkobling. Ved bruk av 25A sikring med B- karakteristikk må den være minimum 125A på tampen. Og at ikke spenningsfallet blir for stort.
Takk for skikkelig svar. Jeg vet at det er i grenselandet. Årsaken at jeg har litt tro på at det kan gå er at Tesla lader uansett ikke trekker mer enn 20A fra en 25A sikring...
At du er siv.ing har liten relevans for meg. Er selv siv.ing. Når jeg skriver fagfolk så mener jeg elektrikere og installatører.
Er det meningen at jeg skal angre at jeg stilte spørsmålet her...?
Er det meningen at jeg skal angre at jeg stilte spørsmålet her...?
Utdannelse er tydligvis et sårt tema for enkelte her inne.... er vel like før man må ha papirer for å bytte lyspærer :)
Det som er viktig er at værnet løser ut før kabelen tar skade. Dersom f.eks eurotester viser at det går med et skrik med 4 kvadrat og 25A må man heller vurdere å legge opp 6 kvadrat.
Mikael kan, med minst 3 års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning, utføre arbeid i egen bolig (ref. FEK §§ 7 fjerde ledd og 6 tredje ledd. Husk å avklare dette med DLE.
DSB stiller ikke krav til oppgradering av eldre ladeinstallasjoner, men det er selvfølgelig å anbefale.Dette fremgår av Merknad 1 til punkt 2 i "Elbil - lading og sikkerhet" fra DSB:Merknad 1: Dedikert ladekontakt installert før nytt regelverk ble gjeldende fra 2016 kreves ikke oppgradert til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft). Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler oppgradering.
Hele skrivet "Elbil - lading og sikkerhet" finnes her; https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter.
Avgjørende for om eksisterende kurs kan sikres høyere (opp fra 20 til 25 A) er forlegningsmåten, samt at utkobling ved minste feilstrøm blir ivaretatt (som Ob korrekt skriver).Mitt råd er å beholde vernet på 20 A.
Takk for svar, Hans Olav.
Jeg tenkte at det kanskje øker sikkerheten at Tesla sin lader uansett ikke kan trekke mer enn 20A fra en 25A sikring (innebygd begrensning), mens jeg ikke kan få mer enn 16A fra en 20A sikring....?
I forhold til Ib <= In kan du velge 25 A vern ved maks trekk på 20 A, men i tillegg bør du sjekke at In <= Iz (med tanke på endring av belastning på et senere tidspunkt). Ref avsnitt 433 Beskyttelse mot overbelastningsstrøm i NEK 400.
Viktigere er at avsnitt 434 Beskyttelse mot kortslutningsstrømmer blir ivaretatt. Du må sørge for at vernet kobler ut ved minste kortslutningsstrøm, Ik2pmin i enden av kursen. For å dokumentere dette kan du benytte tabell fra vernleverandør (men da må du kjenne Ik2pmin der vernet plasseres). Hvis dette er en IT- eller TT-installasjon kan du dessuten regne ut Ik2pmin (formel i Montørhåndboka og Normguiden).
Hvis du ikke øker størrelsen på vernet fra 20 til 25 A behøver du ikke å dokumentere at krav i NEK 400 innfris, men jeg anbefaler uansett å skrive samsvarserklæring (samt, som nevnt å avklare med DLE at du kan utføre arbeid på egen installasjon).
Det kan også hende at nettselskapet har noe de vil si om størrelsen på sikringen til elbil ladding.
Det har du helt rett i Jan, jeg glemte det "i farta".
Ønske om mer enn 2x20 A må forhåndsmeldes hos mange nettselskap.
I forhold til Ib <= In kan du velge 25 A vern ved maks trekk på 20 A, men i tillegg bør du sjekke at In <= Iz (med tanke på endring av belastning på et senere tidspunkt). Ref avsnitt 433 Beskyttelse mot overbelastningsstrøm i NEK 400.
Viktigere er at avsnitt 434 Beskyttelse mot kortslutningsstrømmer blir ivaretatt. Du må sørge for at vernet kobler ut ved minste kortslutningsstrøm, Ik2pmin i enden av kursen. For å dokumentere dette kan du benytte tabell fra vernleverandør (men da må du kjenne Ik2pmin der vernet plasseres). Hvis dette er en IT- eller TT-installasjon kan du dessuten regne ut Ik2pmin (formel i Montørhåndboka og Normguiden).
Hvis du ikke øker størrelsen på vernet fra 20 til 25 A behøver du ikke å dokumentere at krav i NEK 400 innfris, men jeg anbefaler uansett å skrive samsvarserklæring (samt, som nevnt å avklare med DLE at du kan utføre arbeid på egen installasjon).
Fikk følgende svar fra elektriker:
"Jeg har allerede beregnet at det ikke vil være noe problem med spenningsfall på kursen (basert på lengde opplyst i kursfortegnelse og tverrsnitt), så det montøren kommer til å gjøre er å måle RCD i nåværende stikkontakt for å måle hva laveste kortslutningsstrøm er, og så lenge den er over 125A (5xnominell utløserstrøm i vernet, da det blir en B-automat), så skal det ikke være noe problem å øke til 25A."
Høres dette bra nok ut?
Hvis maks last er låst på 20 A er det ok.
Hvis ikke er det avhengig av hvordan kabelen er forlagt.Hvis kabelen ligger i isolert vegg (gjelder ikke veggjennomføringer under 0,35 m, ref. avsnitt 523.8) gjelder avsnitt 533.2.1, og kabelen kan ikke sikres høyere enn 20 A.
Avsnittene det er vist til ovenfor er henta fra NEK 400:2014.
Det har du helt rett i Jan, jeg glemte det "i farta".
Ønske om mer enn 2x20 A må forhåndsmeldes hos mange nettselskap.
Kan noen forklare meg nærmere?
"Det kan også hende at nettselskapet har noe de vil si om størrelsen på sikringen til elbil ladding."
Kan jeg ikke montere større sikringer enn 20A ?
Kan noen forklare meg nærmere?
"Det kan også hende at nettselskapet har noe de vil si om størrelsen på sikringen til elbil ladding."
Kan jeg ikke montere større sikringer enn 20A ?
Se f. eks. her; https://lede.no/sok/category2892.html?categoryID=2892&q=lading+av+elbil.
Mange takk for svar.
Ett spørsmål til. Hvor installatører skal meldes dette? Til DLE , netteiere? Hva med komfyr, platetopp som ofte er beskyttet med 25A sikring, eller dette gjelder bare elbil ladere?
Ang spørsmål om elbilading og størrelse på sikring og effektuttak er det netteier i ditt område du må søke / spørre om lov hos.
20 - 25A vern for koketopp har aldri vært et tema som jeg vet om når det gjelder søknad til netteiere. Mulig jeg tar feil her.
Grunnen for at dette går bra er at belastningen med høy effekt er kortvarig. Ved elbilading så står lasten på konstant i lange tider. Det er nok belastningen i sitt eget nett, netteier har i tankene først og fremst. Og at de ønsker bedre oversikt over dette.
Grunnen for at du ofte hos noen netteiere slipper å søke/ spørre om lading under 20A, er vel kanskje at netteier sparer seg for store mengder saksbehandling. ellers så måtte vel alle elbilladere meldes / søkes om.
Hmm må alle søke om å skru på komfyren kl 17:00 på julaften da?
"det netteier i ditt område du må søke / spørre om lov hos"
Jeg som utenlandske elektriker skal spørre Dere hvor stor dette i lov, forskrifter eller normer? How can I know at jeg kan ikke sette større sikringer enn 20A? Vår selskapet installatører også ikke hørte om dette. Så lenge jeg følge lov, forskrifter og normer tror at ingen kan si at jeg made mistake!
"det netteier i ditt område du må søke / spørre om lov hos"
Jeg som utenlandske elektriker skal spørre Dere hvor stor dette i lov, forskrifter eller normer? How can I know at jeg kan ikke sette større sikringer enn 20A? Vår selskapet installatører også ikke hørte om dette. Så lenge jeg følge lov, forskrifter og normer tror at ingen kan si at jeg made mistake!
Elektrovirksomhet må avklare dette med aktuelt nettselskap. Netteier har rett til å stille krav til sine kunder (leveringsbetingelser), og det er NVE som regulerer dette.
Det er ulik praksis hos nettselskapene, og følgende gjelder f. eks. for Osloregionen; https://www.elvia.no/proff/nettilknytning/ladeanlegg-og-elbil/teknisk-losning-for-ladeanlegg.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.