400V mellom hånd og albue

Spurt 14:51 - 5.9.2008 av L|Siste svar 23:23 - 10.10.2008 av Mont

L

Jeg fikk idag 400V mellom hånda og albuen da jeg mistet fotfeste foran en tavle.

Bør jeg gå til legen med dette? Det gjorde fryktelig vondt og armen var helt nummen i et par minutter etter. I tillegg er jeg støl i underarmen.

Men dette gikk jo ikke igjennom hjertet, så jeg er vel trygg. Eller?
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (3)

Forumleder

Postet 15:54 - 5.9.2008
Kontakt lege snarest, du kan ha indre skader som ikke synes. I tillegg er det viktig å få registrert skaden som en yrkesskade i tilfelle du får senskader. Det kan ha betydning i forhold til trygd og forsikring.

I tillegg skal arbeidsgiveren din melde ulykken til DSB og NAV.
DSB: Rapport om elulykke med personskade

NAV: Melding om yrkesskade her laster man ned skjemaet på høyre side i skjermbildet

Mont

Postet 11:13 - 12.9.2008
Jeg har også hørt en lege si at strømskader kan påvirke nervene. Kan skje om 4 timer, kan skje om 4 dager, 4 år eller kanskje aldri.

Viktig det med legesjekk. Da har du, som FL påpeker, retten på din side om du senere skulle få problemer med det senere.

Men for å berolige deg så kan jeg si at de ytre delene av kroppen tåler mye før du får alvorlige problemer. Men gå til legen.

Mont

Postet 23:23 - 10.10.2008
Jeg kan også nevne en ting som kan være farlig ved strømgjennomgang som ellers ser uskyldige ut.

Strøm kan gi tilsynelatende uskyldige skader på overflaten av huden, men muskler, sener, blodårer, nerver og knokler kan ha fått brannskader. Vev kan ha dødd og råtne og skape infeksjoner.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.