400V og N gjennom kontaktor

Spurt 12:50 - 14.8.2007 av Bj|Siste svar 0:04 - 30.8.2007 av Bj

Bj

Mulig et dumt spørsmål, men spør alikevel...

Har en tørke som er kjørt på 230V.
Forsyningskabelen er kjørt gjennom en vanlig kontaktor som legges inn når maskinen er slått på. Kontaktoren blir ikke lagt ut under normal drift.

Jeg skal bygge om til 3x400V+N+PE
Kommer da til å legge 3x400V gjennom kontaktoren.
Så er spørsmålet: Må jeg legge N-lederen gjennom kontaktoren også, eller kan den kobles gjennom et koblingsstykke ved siden av kontaktoren.

MVH
Bjørn
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (13)

Ulf

Postet 12:50 - 14.8.2007
Hei, den klart beste løsningen er å bryte n-leder samtidig.

Bj

Postet 12:51 - 14.8.2007
Takk for svar, men jeg var i kontakt med en lokal montør, som igjen tok kontakt med sin installatør. De mente at N-lederen kunne kobles på et koblingstykke ved siden av, ettersom N-lederen er koblet gjennom lastbryteren.

Bjørn

Leif M.V.

Postet 12:52 - 14.8.2007
Jeg mener at forskriftene her krever at nøytrallederen alltid skal brytes samtidig med faselederene...og at nøytrallederen da må gå gjennom kontaktoren sammen med fasene...

Bj

Takk for svar,

Vet du hvor i forskriftene dette er omtalt??

Bjørn

Leif M.V.

Kapittel 536 side 239 i Nek 400:2006 dekker kanskje ditt tilfelle

Bj

Postet 12:53 - 14.8.2007
Regner med at du skal koble om motoren til 400V. Det er ingen poeng i å koble N-lederen til kontaktoren. N-lederen benyttes dersom du trenger 230V i anlegget. Da er det et krav til brudd fordi N-leder er å betrakte som spenningssatt. Du trenger 3 faset 400V og jorde anlegget etter forskriftene. Det blir med andre ord det samme som ved 230V IT anlegg

NN

Postet 16:39 - 14.8.2007
Bare at det blir i stjerne.

Bj

Postet 20:14 - 15.8.2007
Les første setning

Bj

Postet 19:29 - 16.8.2007
Liten misforståelse her på de siste innleggene...

Skal ikke koble til noen motor her.

Det gjelder en lystørke til silketrykk.

Denne er koblet til skapet på maskinen og får forsyning 3x230V.
Kontaktoren legges inn av PLS når annlegget er satt i drift og blir værende på.

Tørken er blitt koblet om til 400V, da må N-lederen være med for å forsyne tørken med 230V. Dette gjelder styringen samt lysrørene.

Tørken er forskynt med egen lastbryter.

Det sitter også en lastbryter på inntaket til maskinen som bryter alle lederne inkludert N-lederen.

Forumleder

Postet 5:37 - 17.8.2007
Hadde vært interessant å sett tegningene/koblingsskjema til denne tørka, kan du sende det på mail? tommy.lundekvam@trainor.no
Sånn du forklarer det vil jeg tro at du kan koble N-lederen utenom kontaktoren. Den kontaktoren brukes under kjøring av tørka og ikke for vedlikehold? Da brukes vell lastbryteren, eller en servicebryter? Ser ikke noe problem med ikke å bryte N-lederen i kontaktoren.

Bj

Postet 23:26 - 18.8.2007
Det er riktig som forumleder sier her, kontaktoren er kun til å sette tørka i drift. Ved servis eller andre inngrep benyttes hovedbryter som bryter alle lederne (untatt jord selvfølgelig :))

Kan sende over tegning på mail...

john g

Postet 20:10 - 20.8.2007
jeg vil si at dette er og anse som en maskin. N-lederen kan da gå utenom, men du må bryte N-ledere på Vernet sammen med fasene og du bør ha en service-bryter.

Bj

Postet 0:04 - 30.8.2007
Helt riktig. Dette dreiser deg om en maskin. N-leder blir brutt ved vern og service-bryter.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.