400volt inn på ett 230 volts annleg

Spurt 11:25 - 12.1.2008 av l|Siste svar 23:17 - 13.1.2008 av jgs

l

Hei var nettop utenfor at energiverket sendte inn 400volt på mitt 230 volts anlegg. Var i forbindelse feilretting på kabel at de satte inn et agregat til kundene som ble berørt da den store feilen sjedde.

Når strømmen kom tilbake dvs med 400volt lyste lyspæra noe kollosalt. Mitt spørsmål er følgende hvorfor gikk ikke hovedsikringene å fordelinga. Er det sånn at når de sender ut 400volt minker strømmen? blir så liten at ikke vernene slår ut.

Noen som har forklaring på dette.

kompressoren på kjøleskapet røk, men fryseboksen nede lever i beste velgående mmmmmm.

sterioanlegget røk når jeg trykker det på står det å lyser på standby men går ikke på hva er mest sansynlig gåent her ?
likeretteren .

All elektronikk har en slags transformator forand seg når det kommer 400 volt forand blir noe snålt med omsetningsforholdet?

Er det fare for ødelagte kabler i vegger. virker jussom ikke så mye med 400volt megger jo anlegg med 500volt ? mmmm

Hjelp meg litt her:-)

hilsen en udrende lærling
Helpful answer marked by forum leaderLøst
FSE Lav- og høyspenning

Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.

Svar (5)

l

Postet 17:50 - 12.1.2008
Så dette på tekst-tvet... Der stod det også at de skulle erstatte alt som ble ødlagt så bare lag deg en liste over det ødlagte.

Når spenningen går opp så går strømmen ned. Vi dimmensjonerer kabelene hovedsaklig etter strømmen. Vanlig PN er vel merket med 500v altså de er godkjent for opptil 500v. Så ledningene tåler spenningen.

Tror også fleste vanlig hussikringer som tar 230v takler 400v. Ivertfall nye.

Så viss 400v skadet elektronikken i feks steroen din og VISS dette ville forårsaket en kortsluttning så vil vernet sansynligvis koble ut i et så lite anlegg som et hus normalt er. Men i teorien så kan vel ik2pmin bli så lav at vernet ikke slår ut.

Det siste kan du jo regne på.

---

Forumleder eller andre får korrigere hva jeg har sagt viss det ikke stemmer

Forumleder

Postet 18:30 - 12.1.2008
Utdstyret ditt er beregnet for 230v det meste utstyret vil nok bli ødelagt om du legger 400v over det. Regn litt på det U=RxI Strømmen vil altså bli omtrent dobbelt så høy når du som i dette tilfellet beholder motstanden konstant og dobler spenningen U/R.

Sikringene og kablene tåler det. Blir strømmen for høy over for lang tid så kobler sikringene ut. Det er en fare for at utstyr derimot kan ta fyr.

l

Postet 20:17 - 13.1.2008
takker for svar:-)

har It- anlegg i huset mitt trafokiosken ligger rett ned i gata
Så regner med at kv ligger der
den høye spenninga va på i ca 15sek/ når strømmen forsvant igjenn etter 15 sek mulig jeg overdriver litt kanskje 10 sek gikk kv ut i trafoen/ adregate ? eller kuttet de bare strømmen? hvis kv gikk er det ikke sånn med selektivitet at det er kv som går først å så hvis strømmen hadde vart litt lengre hadde ov også gått ?

det me konstant motstand va ligger i det sånn så lyspære

I= P : U

60w pære

60:230=0,26A

60:400=0.15

L

Postet 20:41 - 13.1.2008
mulig jeg er litt på villspor KV nede i trafokiosken/adregatet kopler vel ikke ut med så små strømmer / er vel med store kortslutningstrømmer

jgs

Postet 23:17 - 13.1.2008
det er ikke god å vite om aggregate ble koblet fra manuelt eller om det var et vern som løste ut, Det er kun kraftverket som kan svare på det. Dette fordi det eiik er godt å vite hva slags aggregat som ble brukt, og om de dannet et TT nett med det. Aggregater kan ved kortsluttning oppføre seg forskjellig, noen har vanlige kortsluttningsvern, andre elektroniske vern, og noen er det kun et vern som blir brukt som ""generatorbeskyttelse"". Ser vell for meg at ettervært som det kortsluttet rundt forbi steg belastningen på generatoren at det vernet på denne løste ut.

Legg til svaret ditt

Trainor logo

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn

Registrer deg nå
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.